BBQ glutenvrij

Wanneer het lekker weer is, zetten we spontaan de barbecue aan. Gezellig met zijn allen tafelen en genieten van lekker eten. Maar als je een glutenvrij dieet moet volgen, is het flink opletten wat je wel en niet mag eten, maar ook een glutenvrij plekje op de bbq ‘bewaken’ is noodzakelijk. In dit artikel vertel ik mijn tips om glutenvrij te barbecueën. 

Barbecueën kun je als een obstakel zien als je een glutenvrij dieet volgt. Al het eten wordt maar op de plaat gegooid en de sappen en kruimels vliegen in het rond. Maar don’t panic! Glutenvrij barbecueën is zeker mogelijk ook als de rest gewoon gluten eet. Wel moet je even de nodige voorbereidingen treffen en de rest van het gezelschap instrueren dat jij of je glutenvrije gast geen gluten mag eten. Maar als iedereen hier rekening mee houdt, kun je gezellig meedoen.

Voorkom (kruis)besmetting
Glutenvrij vlees, groente en broodjes kunnen niet gebakken worden op een plaat waar producten die gluten bevatten op worden gebakken. Er bestaat dan kans op kruisbesmetting. Het is belangrijk dat er een ‘schoon’  plekje voor de glutenvrije producten op de barbecue is en dat daar absoluut geen glutenbevattend eten op wordt gelegd. Is de barbecue klein en weet je niet zeker dat je zo’n plekje kunt bewaren, leg dan aluminiumfolie op de plaat of koop een aluminumbakje en leg daar het eten in. Zo weet je zeker dat er geen kruimels, sappen enz. in de buurt van het glutenvrije eten komen.

Brood
Koop glutenvrij stokbrood of een ander broodje zonder gluten in de natuurwinkel of supermarkt. Moet je het nog afbakken, zorg dan dat het brood op een schone plaat in de oven staat of leg het op aluminumfolie. Voorkom altijd dat glutenbevattende brood tegen het glutenvrije aankomt of er boven ligt. Leg je de broodjes op de barbecue zorg dan dat ze op het glutenvrije plekje liggen.

Sauzen
Maak zelf je sauzen met glutenvrije ingrediënten. Check hier mijn recepten voor pindasaus en mayonaise, om aïoli te maken kun je knoflook toevoegen aan mijn mayonaise recept. Of koop glutenvrije sauzen in de supermarkt, check hiervoor goed de ingrediëntenlijst, in veel sauzen zitten gluten (tarwe). Wil je van tevoren checken welke sauzen glutenvrij zijn kijk dan op www.livaad.nl.

Vlees en vis
Koop onbewerkt, ongemarineerd en ongepaneerd vlees als je zeker wilt weten dat je vlees glutenvrij is. Worstjes en hamburgers zijn vaak bewerkt en dus niet altijd glutenvrij. Koop je vlees bij de slager dan kan hij je precies vertellen wat glutenvrij is. Check voor het vlees in de supermarkt goed de ingrediëntenlijst. In een glutenvrije bbq-schotel zit meestal wel iets dat glutenvrij is, maar pas goed op dat er geen ‘glutenvlees’ tegen het glutenvrije aanligt. Beter is om gewoon apart glutenvrij vlees te kopen. Ditzelfde geldt ook voor vis.

Salades
Kant en klare salades als huzaren en rundvlees, zijn vaak niet glutenvrij. Wel is de aardappelsalade met yoghurt (erg lekker) en de variant met komkommer van Johma glutenvrij (te koop bij Albert Heijn). Ook heeft Albert Heijn eigen merk glutenvrije huzarensalade. Check Livaad voor alle glutenvrije salades. Ook kun je zelf salades maken. Hier mijn recept voor een makkelijke glutenvrije huzarensalade. Er staan geen hoeveelheden bij, want ik maak de salade op gevoel, het ligt er net aan hoeveel mensen er mee eten. Iets meer of minder van een ingrediënt is geen probleem.

Deze huzarensalade maakte ik laatst voor bij een bbq met mijn schoonfamilie en hij viel goed in de smaak :)!

HUZARENSALADE

  • Kook de aardappels en laat ze koud worden
  • Stamp de aardappels met wat zout en peper
  • Roer mayonaise (of fritessaus) erdoor tot je een nog ietwat dikke smurrie hebt (voeg eventueel wat curry/ketchup/chilisaus toe net wat je lekker lijkt)
  • Snij de augurk, zilveruitjes en rode en/of witte ui in klein stukjes. Doe dit bij je aardappelmengsel
  • Voeg (dop)erwtjes toe en eventueel een in kleine stukjes gesneden groene appel en kappertjes toe
  • Voeg koud vlees toe: gaar gestoofd rundvlees, of hamblokjes of glutenvrije corned beef (tonijn en zalm zijn ook erg lekker voor de variatie)
  • Maak je salade op smaak met paprikapoeder
  • Schep alles op een mooi bord of een (wegwerp)schaal en garneer je salade. Dit kan met rolletjes ham, stukjes ui, zilveruitjes, augurkjes. Ook kun je voordat je gaat garneren je salade bestrijken met mayonaise, maar hierdoor wordt ie nog vetter

Ook kun je salades met rauwkost maken. Check dit artikel voor mijn tonijn- en meloensalade.

Pas op met kruimels!
Ik lust graag kruidenboter op mijn glutenvrije broodje, maar heb wel altijd een eigen bakje om kruisbesmetting te voorkomen. Een bekruimeld mes in je boter is wat je zeker niet wilt. Hetzelfde geldt voor de sauzen. Attendeer je gezelschap erop dat ze niet met vieze messen en vorken in de sauzen gaan. Ook een stokbroodje (met gluten) in de saus ‘dopen’ is not done!

Ik hoop dat jullie iets aan mijn glutenvrije bbq-tips hebben. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust bij de comments. Wees alert tijdens het barbecueën, maar stel het genieten voorop. Eet smakelijk!

Ook leuk om te lezen

8 Comments

  1. Wat een goede site, heel veel vanaf kunnen halen. Hadden een bbq gepland met onze nieuwe buren en zij moet een glutenvrij dieet volgen. Prima recepten en goede tips

  2. ik ben zojuist bij ah geweest voor de salade van johma, maar daar zit gemodificeerd zetmeel in en dat mag mijn schoonzus niet.
    Dus het klopt niet wat er op uw site staat

    • Miss Glutenvrij

      Gemodificeerd zetmeel is glutenvrij. Als er tarwe in zit moet dit vermeld staan dit is wettelijk verplicht. De informatie klopt dus wel :).

  3. Pingback: 8 dingen waardoor mijn glutenvrije zomer perfect wordt - MissGlutenvrij.nl

  4. Pingback: Frisse aardappelsalade met Griekse yoghurt - MissGlutenvrij.nl

  5. Pingback: Eetdagboek: Juni 2016 - MissGlutenvrij.nl

  6. Pingback: Glutenvrije zomertips - MissGlutenvrij.nl

Geef een reactie