Griekse yoghurt met blauwe bessen en pecannoten (glutenvrij ontbijt)

Ik heb een nieuw lievelingsontbijt! Griekse yoghurt met verse blauwe bessen en pecannoten. De smaak is romig, fris,  heeft een bite, maar is helemaal niet moeilijk weg te krijgen. Een perfect ontbijt en een super alternatief voor die saaie boterham.

Omdat botontkalking vaker voorkomt bij mensen die glutenvrij eten dan personen die dat niet doen, is het goed dat ik mijn botdichtheid in de gaten houd. Er wordt daarom eens in de zoveel tijd een botscan van mijn lichaam gemaakt. Ruim tweeënhalf jaar geleden was dit voor het laatst. Toen waren mijn botten helemaal in orde. Ik wil dit graag zo houden en daarom slik ik (bijna) elke dag calcium tabletten, maar het is ook goed melkproducten te nemen.

Melk drink ik niet, want dit vind ik écht niet lekker. Ook ben ik sinds vorig jaar gestopt met Optimel omdat daar aspartaam in zit (lees ook dit artikel (klik)). Ik heb een hele tijd als ontbijt magere yoghurt gegeten met diepvriesfruit, daarna was het magere Franse kwark met honing en walnoten en nu heb ik dus een nieuw lievelingsontbijt.

Ingrediënten

  • Griekse yoghurt
  • Verse blauwe bessen
  • Pecannoten

Griekse yoghurt is vrij vet. Het bevat volle yoghurt en room, maar heeft hierdoor een heerlijke volle en romige smaak. Je kunt het omschrijven als het zure zusje van slagroom. Maar na een schaaltje hiervan voel ik me gevuld, veel  meer dan door magere yoghurt. Griekse yoghurt lijkt qua structuur meer op kwark, maar is dus een stuk romiger qua smaak.

De blauwe bessen zijn vrij prijzig, een bakje van 150 gram kost op dit moment (februari 2013) bij Albert Heijn tussen de €2,50 en €3,- je kunt ze daarom ook uit de diepvries kopen, maar ik vind de smaak van de verse veel beter. In de vriezer gaat die toch een beetje verloren en worden de besjes waterig.

Ik ben dol op pecannoten! Uit een schaaltje met nootjes zoek ik altijd eerst de pecan :). Ik kocht het bakje bij Albert Heijn. Ook deze nootjes zijn niet goedkoop, maar ze zijn heel goed voor je. Ze bevatten vitamine B1 en zink waardoor je energie krijgt. Precies wat ik nodig heb aan het begin van mijn dag.

Doe wat scheppen Griekse yoghurt in een kommetje en doe daarop een handjevol gewassen blauwe bessen. Breek wat pecannoten in stukjes en doe die erbij. Even roeren en klaar is je heerlijke voedzame ontbijt.

Wat is op dit moment jouw lievelingsontbijt?

Ook leuk om te lezen

19 Comments

  1. Vorig jaar is bij mij een scan gemaakt, ik bleek helaas osteopenie te hebben. Sinds ik dit weet slik ik iedere dag trouw een tabletje vitamine D en zorg ik dat ik per dag 5 eenheden zuivel (kaas, melk, yoghurt) binnenkrijg. Verder regelmatig sporten (springen) en veel buiten wandelen. Wat ik graag als ontbijt eet is nog altijd brood. Teff brood van Mams Mikske en het allerliefst bruin brood dat ik in Oostenrijk koop bij de Merkur supermarkt. Echt heerlijk!

    • Ik heb ook last van mn botten, neem ook alle vitamines in, en neem iedere dag 100% collageen & Silicea (kiezelaarde) goed voor de opbouw van botten, haar de nagels en de huid,en is goed voor het bindweefsel,en ondersteunt eveneens de stofwisseling,(Gelatine is een 100% PUUR Collageen eiwit) (bio-logische gelatine verkopen ze bij natuurwinkels) en je kan er ook lekkere recepten mee maken

  2. Pingback: Photo Diary – week 6 | Miss Glutenvrij

  3. Ziet er echt heeeeerlijk uit! Ik volg je al een tijdje, maar vond geen manier om te kunnen reageren. Ik heb zelf ook een website via wordpress, waardoor hij zij dat ik moest inloggen, maar dat ging weer niet! Ik heb nu eindelijk een manier gevonden!

  4. Ziet er heerlijk uit! Maar kan je hier een halve dag op vooruit? Ik heb meer eiwitten nodig…
    Ik koop in principe geen zomerfruit in de winter. (Gebruik wel dat diepvriesfruit van de AH).
    De kraam op de markt waar wij elke week groentes en fruit kopen, verkoopt o.a. blauwe bessen en frambozen voor een euro per doosje. Ga jij wel eens naar de markt?

    • Ik eet mijn ontbijt om 8 uur en rond half 11, 11 uur eet ik weer iets. Als ik om kwart voor 2 thuis kom van mijn werk lunch ik en tussendoor eet ik weer iets. Ik eet liever de hele dag door dan een halve dag niet.

      Dat is een stuk goedkoper Mirjam! Ik ga ook weer eens op de markt kijken. Dank je wel voor de tip.

  5. Dat ziet er lekker uit! Ik reageer niet zo goed op zuivel, daarom probeer ik het te minderen… maar ik ben toch ook een beetje bang voor osteoporose (er is bij mij geen reden voor een scan, maar moet het wel in de gaten houden). Ik eet af en toe (volle) yoghurt vaak op de manier zoals je hier beschrijft, verder bijna niets. Gelukkig eet ik veel groenten, ook een goede calciumbron.

    Nu las ik laatst dat sesamzaadjes in verhouding vele malen méér calcium bevatten dat zuivelproducten, wist je dat? Ik vond het een openbaring haha!
    Ik gooi het nu in notenrepen, soms zelfs door roerbakschotels, en probeer op die manier toch een beetje het eventuele calcium tekort aan te vullen.

  6. Ik weet sinds een paar dagen dat gluten niet bepaald goed voor me zijn. Wel erg jammer, want ik ben verslaafd aan brood. Ik zoek me nu een ongeluk naar wat ik moet vermijden en wat ik zou kunnen eten in plaats van brood. Dit ziet er heerlijk uit! De Griekse yoghurt van de Lidl is ook enorm lekker, maar als ik ernaar zoek, zie ik het niet vermeld als glutenvrij. En er staat niets op de verpakking. Weet jij misschien of er nog onderscheid in Griekse yoghurt zit?

    • Wat vervelend voor je! Van brood zal je dan echt moeten afkicken, maar als het niet gezond voor je is, kan het nog zo lekker zijn, het maakt je helaas alleen maar ziek! Het brood van semper dat ik bak is wel echt een aanrader, mijn niet glutenvrij familie en vrienden vinden het ook erg lekker! Typ maar eens in in het zoekveld ‘brood’ en je vindt er genoeg over.

      Ik denk niet dat er gluten in de Griekse yoghurt van Lidl zitten, maar ik heb de verpakking niet voor me dus kan het je niet zeggen. Kijk anders eens op http://www.livaad.nl en check het daar. Livaad is een grote database waarin je kunt vinden of iets glutenvrij is.

  7. Dat was een stomme vraag denk ik. De yoghurt zal standaard gewoon glutenvrij zijn, als er geen sprake is van toevoegingen.

  8. Pingback: GV blogweek: ‘Wat ik vandaag eet’ | Miss Glutenvrij

  9. Pingback: Eetdagboek februari | www.MissGlutenvrij.nl

  10. Pingback: Gezond glutenvrij afvallen | www.MissGlutenvrij.nl

  11. Pingback: 25 Food Vragen Tag | MissGlutenvrij.nl

  12. Pingback: Dit is mijn glutenvrije ontbijt - MissGlutenvrij.nl

Geef een reactie