Parijs 2013

IMG_0030Een weekend weg in het buitenland blijf ik, gezien mijn glutenvrije dieet een uitdaging vinden. Vorig weekend was ik in Parijs. In dit artikel vertel ik hoe ik me voorbereidde en wat ik vond van de glutenvrije eetmogelijkheden in de stad van de liefde.

Samen met mijn vriend Mees en twee vriendinnen boekte ik een busreisje naar Parijs. Ik had er ontzettend veel zin in en zocht van tevoren op waar ik glutenvrij zou kunnen eten. Ook printte ik een dieetvertaling uit van de site van de Nederlandse Coeliakie Vereniging (klik). Ik kocht glutenvrije ontbijtproducten en lekkernijen zodat ik me over mijn ontbijt en tussendoortjes niet druk hoefde te maken in Parijs.

Een onsmakelijke glutenvrije en vegetarische maaltijd werd Enid en mij geserveerd.

Na een hele dag (vanaf 6.15 uur) gereisd te hebben, kwamen we dan eindelijk rond etenstijd aan in Parijs. Van tevoren werden er dinerbonnen verkocht in de bus. We kochten die bewust niet omdat je uit maar drie maaltijden kon kiezen. Omdat ik glutenvrij ben en mijn vriendin Enid vegetarisch eet, bestellen we liever à la carte. We werden in een wijk vlak bij Montmartre afgezet, waar alleen een McDonald’s en niet heel hygiënisch ogende eettentjes in de buurt zaten. De buschauffeur kon ons ook niet vertellen waar we elders zouden kunnen eten, behalve dat we beter niet naar dat ene tentje verderop konden gaan, want daar waren mensen wel eens ziek geworden…

We werden eigenlijk verplicht om (ook gezien de tijd)  toch te eten bij het eettentje dat was uitgezocht door de reisorganisatie. Omdat we geen dinerbon hadden gekocht konden we toch van de kaart bestellen. Ik bestelde na mijn Franse dieetvertaling te hebben laten zien een vissalade met frietjes. Dit was écht niet te eten. Het restaurant had vis uit blik en plastic opengetrokken, op een kropsla gemikt en hier een goedkope slasaus over gegooid. Ik heb van de salade bijna niks gegeten. Geen succes dus dit restaurant.

IMG_1449Voor zo’n korte stedentrip heb ik geen zin moeite te doen een restaurant te benaderen of ze glutenvrije ontbijtproducten hebben. Ik neem om gedoe en ziek worden te voorkomen, mijn eigen eten mee. Ik kocht bij Eko Plaza in Veenendaal wafels en ontbijtkoek van Lieke is Vrij. Het ontbijt van het hotel was vrij karig, er was geen eitje, geen hartig beleg en geen fruit. Ik pakte daarom alleen een roomboter, koffie, thee en een sapje. Van huis had ik zipzakjes meegenomen om van mijn meegebrachte eten een lunchpakketje samen te stellen. Ook had ik snoepjes, flesjes drinken, een fles wijn en nootjes meegenomen in mijn koffer. Ook zonder een eetgelegenheid te bezoeken zou ik geen honger hoeven lijden.

Eiffeltoren beklommen met de trap. Laatste stukje met de lift tot 281 meter hoog.

slotjesbrug

Ook wij hebben een slotje aan de slotjesbrug gehangen <3.

NOglu – Sorry we’re closed :(.

Na de Eiffeltoren te hebben beklommen (ja, ja mét de trap) en een stadswandeling van drie uur hadden we trek. Omdat mijn vriendin Enid vegetarisch is, had ik een vegetarisch/glutenvrij restaurant in Parijs opgezocht. Rond 17.50 uur stonden we voor Fee Nature. Helaas was deze al dicht, om 18.00 uur sluiten ze op zaterdag. Gelukkig had ik nog een tweede restaurant opgezocht waar ik ook ontzettend graag heen wilde: NOglu. Een volledig glutenvrij restaurant!!! Helaas ze waren dicht wegens pauze, ik heb nog gevraagd of ze alsjeblieft een maaltijd voor ons wilde maken, maar omdat ze ‘s middags open waren geweest, gingen ze pas om 19.30 uur weer open. Wat een domper!

Geen McDonald’s
Dan maar een frietje van McDonald’s, onze tijd raakte op. We moesten om 20.00 uur bij de Seine zijn voor een boottocht. Bij de Mac liet ik mijn Franse dieetvertaling zien. Ik mocht gewoon NIKS warms eten. Een soort aardappelpartjes worden in hetzelfde vet als de Franse frietjes gebakken en die zijn niet glutenvrij. Ik raakte aardig gefrustreerd. Mijn vriendinnen hadden hun bestelling al in hun handen en zaten aan een tafeltje, ik zei tegen Mees dat hij zijn bestelling maar moest door laten gaan. Hij was zo lief om ‘m te annuleren. De lieverd wil niet dat ik niks zit te eten en hij wel.

IMG_1546Op naar een andere restaurant. Ik had er geen zin meer in. Ik wilde warenhuis Lafayette nog zien, we moesten al snel naar de boot en ik was het gezeik met het eten zat. Uiteindelijk kwamen we bij een restaurantje waar ik een droge hamburger met een gebakken ei erbovenop en aardappeltjes uit schil at. Niet lekker, maar ik had wat binnen. Ze begrepen mijn glutenvrije dieet wel goed en raadden me deze maaltijd aan. Hierna renden we richting Seine en haalden we op het nippertje de boot.

Ik wilde nog graag naar bakkerij Helmut Newcake, maar dit lukte niet qua tijd. Helaas kan het dus zo ook gaan qua eten. Ik had een ontzettende leuke dag in Parijs (op mijn natte voeten van de plensregen na), maar baalde dat ik ondanks mijn voorbereidingen geen fatsoenlijke maaltijd kon krijgen. Ik heb pech gehad. Frankrijk is niet het beste land qua glutenvrij (begrip).

Haha! ´Harmke´ werd verstaan als ´Arunka´.

Zondag bezochten we Montmartre en de Sacre Coeur. We dronken daar een cappuccino bij Starbucks, waar ik omgedoopt werd tot ‘Arunka’. Rond 13.00 uur vertrokken we met de bus naar Nederland. In België stopten we bij een wegrestaurant met pizzeria. Mijn vriendinnen bestelden een pizza en Mees een flink belegd broodje. Er lag een bord met een paar plakjes tomaat en wat mozzarella voor €9,-. Ik had geen zin dit bedrag voor zo’n lullige maaltijd te betalen. Ook had ik geen zin meer om nog te zoeken naar iets anders glutenvrij’s. Ik zou in Nederland wel weer lekker eten. Ik had nog genoeg te eten bij me, honger lijden heb ik dus niet gedaan.

Ik heb een ontzettend leuk weekend gehad in Parijs. Qua glutenvrij eten was het een anti-climax, maar zo kan het helaas ook gaan. Volgende keer beter..

Hebben jullie ook wel eens zo iets soortgelijks meegemaakt op je vakantiebestemming qua glutenvrij eten?

Ook leuk om te lezen

45 Comments

1. Zonde! Goed dat je zo goed voorbereid was en toch een leuk weekend hebt gehad!
    Ik vond in Engeland alles heel goed geregeld, maar bij het ontbijt kon ik meestal alleen kiezen uit ei, ei en nog eens ei. Dat was toch wel een beetje jammer voor iemand die niet zo van eieren houdt haha! Maar goed, in Engeland heb ik verder absoluut niks te klagen gehad! :)

• Leuk! Ik ben naar Newcastle geweest dus heb alleen voor daar specifieke tips. Wat ik wel weet is dat je volgens mij door heel Engeland al glutenvrije pizza kunt halen bij Domino’s. En verder: ga absoluut even naar een zo groot mogelijke Tesco! Veel supermarkten hebben heel veel keus in glutenvrij, maar toen ik in een grote Tesco belandde was ik heel erg blij.

2. Parijs is de enige stad ter wereld waar ik qua glutenvrij eten gek word. Ik sleep altijd een grote tas eten mee om een besmetting te voorkomen. Het wordt gelukkig iets beter dan het zo’n 3 jaar terug was. Raar toch, er zullen toch ook Parisiennes met coeliakie zijn?

• Dat dacht ik dus ook. Vooral omdat Parijs zo’n smeltkroes van culturen is. Volgende keer maar weer een tas met glutenvrij eten mee en dan wél naar NOglu en Helmut.

3. Wij zijn in Augustus 5 dagen naar Parijs geweest. Ook toen was het drama.
    Ik had van te voren al veel dingen uitgezocht en wist al dat het heel lastig ging worden.
    Ontbijt kon door het hotel niet geregeld worden, lunch was vaak crackers die na 5 dagen toch wel slap werden en het avondeten was ook problematisch.
    We hadden 2 restaurants uitgezocht waar we konden eten, alleen die waren gesloten….
    Dus een hele zoektocht en genoegen nemen met vlees en friet met een salade zonder dressing…..

Noglu zijn we wel geweest en hebben we 1 keer een soort van proeverijtje als lunch gehad van verschillende gebakjes en zoetigheden (dit was eigenlijk niet de bedoeling aangezien deze artikelen als nagerechtjes bedoeld waren, maar gelukkig werd voor ons een uitzondering gemaakt) en 1 keer hebben we hier geluncht.
    Helmut Newcake was helaas ook gesloten toen wij er waren.

Parijs is niet geweldig als het om glutenvrij eten gaat, ook niet als je goed voorbereid bent.

4. Hoi ik zie dat je nog tips vraagt voor in Londen! Ik ben pasgeleden op mijn eerste glutenvrije tripje geweest naar Hull en York en heb bij flink wat ketens wat lekker gevonden!

Bij Bella Italia (een italiaanse restaurant keten) hebben ze een aparte glutenvrije kaart en kan je pizza en pasta eten. Als ik in Londen ben wil ik heel graag gaan eten in Cotto http://www.italiancotto.co.uk/ schijnt hemel op aarde te zijn en druk met GV NLders.

Bij de costa coffee hebben ze naast hele lekkere koffie ook glutenvrije brownie en nog 2 soorten koek.
    Verschillende coffee plekjes hebben glutenvrije belegde broodjes van “genius”. Bij de starbucks 1 met ham/kaas/koolsalade en bij cafe zero een broodje kip/pesto(aanrader!). Ze laten het speciaal voor je in de verpakking maar je krijgt er wel een bordje en servetje bij als je het daar eet.

Bij de supermarkt Tesco hebben ze glutenvrije muffins en kadetjes. Verder heb ik nog niet gekeken.

Veel plezier!

5. Ik ben vorige week naar London geweest. Echt perfect geregeld daar vergelijken met Parijs zo te horen. Aanrader zijn de supermarkten… behalve in het echte centrum is in bijna elk filiaal (denk aan M&S, Sainsbury, Tesco, Whole Foods) naast de normale al glutenvrije producten ook dieetproducten te vinden. Neem Genius bread mee naar huis, dit is echt heerlijk! Ook belegde broodjes in de koeling.

Bij Starbucks, Nero coffee, Pret de Manger etc. zijn allemaal glutenvrije koffie en andere drankjes te vinden, maar ook een brownie en belegd broodje. Vraag eventjes rond in de zaak, ik kreeg elke keer perfecte service om je wat dan ook te helpen!

Ik heb diner gegeten bij Leon (aanrader) en Carluccio’s. Beide zitten op +/- 10 locaties in de stad en je hebt glutenvrije aanduiding en daarnaast heerlijk eten. Ik heb ook gehoord dat Wagamama, Las Iganuas, Inspiral, Pizzahut-express allemaal glutenvrije gerechten bieden, geen ervaring hiermee.

Een fijne tijd!

• Haha leuk, we posten een paar dezelfde tips tegelijk! Ik heb ook zin om weer eens naar Londen te gaan!!

6. Probeer de volgende keer Istanbul. Eet dan bij de locale Turkse eettentjes (Locantasi), de Turkse keuken is heerlijk en er is veel Glutenvrij!

7. Daarnaast is glutenvrij, vegetarisch noem het maar op de norm in London. Dit eten is daar hip. Snel eten moet daar ook gezond kreeg ik de indruk. Personeel wil je oprecht helpen en er is gewoon heel veel mogelijk vond ik.

8. Kirsten M.

Wat balen dat het qua eten zo is tegen gevallen!!! Wij hebben gelukkig wel een goede Parijs-ervaring. Dus voor de mensen die naar Parijs willen… Wij hebben de eerste dag bij de Moulin Rouge op het plein bij restaurant Buffalo Grill gegeten. Ze hadden daar een lijst met alles wat glutenvrij (of ander dieet) was. De tweede avond hadden we ergens iets luxer gegeten (ben de naam helaas kwijt) in de buurt van de Eiffeltoren. Wij hadden geen geplande reis geboekt dus we hadden ‘s avonds alle tijd om rustig te gaan eten (misschien een idee voor de volgende keer?).

• Wat fijn dat er ook wél positieve glutenvrije ervaringen zijn in Parijs. De volgende keer ga ik ook op eigen houtje. Geen geren en gevlieg, maar lekker rustig aan en dus ook rustig een goed glutenvrij eettentje bezoeken.

9. In London is genoeg gv te krijgen: Wagamama, The Mermaids Tail (gv fish and chips!), ook in Natural History Museum kun je gv lunch krijgen, gv high tea in The British Museum en bij Fortnum and Mason.
    In Parijs heeft mijn zoon genoten van Helmuts New Cake, geweldige lunch en heerlijke taartjes etc. Verder is het idd behoorlijk lastig.
    In de herfstvakantie waren wij in Genua, dat was geweldig. Mijn zoontje heeft er gv pizza, pasta etc etc gegeten. Iedereen kende het dieet. In 1 restaurant hadden ze wel 5 soorten gv bier, zelfs 1 soort op de tap!

10. Ik ben in Februari bij Helmut Newcake geweest, echt onwijs fijn dat je eindelijk wel eens alles mag. Ik heb daar toen samen met een vriendin heerlijk geluncht (quiche met artisjok en zalm) en heb aardig wat lekkernijen meegenomen naar huis voor mijn zusje en mij. Verder heb ik ook in restaurantjes niet veel problemen gehad, als ik mijn dieetkaart liet zien, hielden ze er zo goed mogelijk rekening mee.

11. Marguerite

Italië biedt inderdaad allerlei mogelijkheden. Glutenvrij brood en cornflakes bij het ontbijt in het hotel (soms van te voren vragen). Veel kleine restaurantjes hebben op een eenvoudige vraag glutenvrije pasta (waarbij ze zich verontschuldigen dat ze maar drie soorten hebben).

12. Wat een ellende in Parijs, goed om te weten. Je sjouwt je rot met eten, ik ken het, want je neemt altijd iets mee ook als men zegt dat het dieet geregeld zal worden.
    Tesco is idd een geweldig warenhuis in UK, heb daar heerlijke koekjes gekocht die je hier niet hebt.
    In Bergen aan Zee zit hotel Meyer, daar kan je absoluut glutenvrij eten, ze kunnen met alle dieeten rekening houden (ik was er in de herfstvakantie, vond de glutenvrije sauzen iets teveel gekruid, maar smaken verschillen).
    Bij de vereniging zijn ook pasjes in diverse talen te krijgen, die je op reis mee kan nemen. De hollandse versie heb ik altijd in mijn portemonnee.

13. Vorig jaar was ik vlak na Kerst in Parijs en inderdaad: glutenvrij eten is echt een domper. Ik had van te voren eea opgezocht op Livaad, maar het eerste restaurant waar we waren was drama. Ze snapten er niets van en waren ook niet echt begripvol. Smeten het dessert nog nèt niet op de tafel. Erg naar. Livaad heeft het restaurant na mijn negatieve melding gelijk van de site gehaald. Daar kan niemand meer teleurgesteld vandaan komen. Helmut Newcake was volledig uitverkocht toen we kwamen lunchen, dus ook dat was een dompertje. Ze hadden ook niets meer wat ik mee kon nemen. Ik had me er echt heel erg op verheugd. Daar in de buurt was een Chinees. Heel klein en daar heb ik ongelofelijk lekker gegeten. Dat maakte veel goed. Bij Noglu heb ik wel gegeten, maar eerlijk gezegd viel dat toch wel tegen. De heerlijk hamburger met zacht brood was niet wat ik ervan verwachtte. Het brood was hard en niet lekker van smaak. Kortom: Parijs was het voor mij niet echt. Jammer.

14. Met Parijs hebben wij ook niet de beste ervaringen. Met Londen des te beter! Afgelopen zomer zijn we er geweest. In veel Italiaanse restaurants kun je glutenvrije pizza of pasta krijgen (staat vaak op menukaart aangegeven). Ook andere restaurants hebben aparte kaart, zelfs bij ijskiosken hadden ze glutenvrije hoorntjes en ijs. De keten pizza-expres zit overal in Londen, zij zijn gecertificeerd door de coeiliakie vereniging. Lekker gegeten! Supermarkten hebben inderdaad veel, maar niet de kleinere vestigingen midden in Londen, die hebben vaak geen afdeling “free from”. Wel kun je daar kant-en-klaar eten (salade, rijstsalade) etc. Krijgen, ook wel in glutenvrije varianten.
    ‘Vers’ brood gegeten (zo lekker), meergranen puntjes, goedkope lasagne (voorraad ingeslagen), koekjes, vissticks uit de vriezer. Walhalla dat Engeland, echt aan te raden!! Reservevoorraad ging mee terug naar huis.

15. Wat een zonde! En wat raar dat zoveel restaurants daar zomaar sluiten! Goed dat je jou had voorbereid op zulke scenario’s door wat mee te brengen van thuis. Maar heb gezien dat je jou toch wat geamuseerd hebt, en da’s het belangrijkste!

16. Jammer zeg dat in zo’n wereldstad zo weinig glutenvrij te krijgen is. In tegenstelling tot London inderdaad. Daar is t gewoon veel bekender en staat het ook op heel veel menu kaarten aangegeven. In de grote supermarkten is zelfs vers brood verkrijgbaar. Ik vraag me af of er een glutenvrij assortiment verkrijgbaar is in de grote Franse supermarkten, zoals Carrefour. Weet iemand dat?

17. Ik ben vorig jaar ook een paar dagen naar Parijs geweest, en heb toen ook alles zelf meegenomen. Als avondeten voor de eerste dag twee broodjes met een eitje en de tweede dag een kaasbroodje. Niet heel erg culinair, maar ik had inderdaad ook geen zin in gedoe om restaurants te zoeken, alles uit te leggen etc. Als NoGlu er toen al was geweest (en open zou zijn), zou ik er wel heen zijn gegaan denk ik, maar ik geloof dat dat toen nog niet bestond.
    Ik vraag me nu wel af, wat drink jij allemaal bij Starbucks? Ik weet nooit wat we daar nou precies wel en niet mogen, en ook niet welke dranken uit hetzelfde apparaat komen?!

18. Ik was afgelopen weekend in Riga, prima stad om te bezoeken, de meeste mensen spreken perfect Engels, en met een Letse dieetverklaring kun je op veel plekken goed glutenvrij eten. Sinds kort serveren ze glutenvrije burgers in het hamburgerrestaurant Streetcorner: lekker! Ik zag dat ze bij vliegtuigmaatschappij AirBaltic glutenvrije maaltijd serveren, mits je het bestelt bij de online booking.

19. Hallo,

Bij mij is pas een paar dagen geleden gluten intolerantie geconstateerd. Ben blij met jouw blog vol handige tips. Even een vraag. Schreef jij nou dat er in de franse frietjes van de Mac ook gluten zitten? Zitten er gluten in aardappelen?

20. Wij waren afgelopen mei in Parijs met onze glutenvrije zoon van 10. Helmut was leuk, maar Noglu ook niet open inderdaad. Wij hadden appartementje gehuurd, dus met ontbijt makkelijk. Voor de avond zijn we een paar keer sushi gaan eten. Onze zoon kon dan niet alles maar wel de standaard met een lapje tonijn of zalm erboven op en de maki’s met zalm tonijn avocado en komkommer. Eigen sojasaus en wasabi mee. Dat was goed te doen. Maar verder was Parijs niet ideaal!

21. Jacqueline

Wij zijn onlangs ook in Parijs geweest. In het Mercure Paris Porte De Saint Cloud kregen we ‘s morgens een uitgebreid ontbijtbuffet. Geen glutenvrij brood, maar wel gv cakejes, yoghurt, vruchten, gebakken eieren, kaas…Ik had wel zelf crackers meegenomen. Het ontbijt is duur (€19), maar wij hadden een aanbieding, waarbij het ontbijt gratis was.
    NOglu zat helaas vol, maar we hebben wel een aantal muffins meegenomen. Die waren heerlijk!
    Twee keer frites bij Mc Donalds gegeten en niet ziek geweest. In de buurt van de Eifeltoren lekker gegeten bij Café Kléber, 4 Place du Trocadéro, een steak en kipfilet met frites. Daar waren ze goed op de hoogte van het glutenvrije dieet.
    Op de terugreis naar Nederland gestopt bij Autogrill-Cote France, autoroute A1 Wancourt. Het personeel was erg behulpzaam en heeft op de doos van de hamburgers (steak haché) gekeken of die glutenvrij waren. Dat was het inderdaad het geval. Ook daar lekker gegeten. Wij hadden ons op het ergste voorbereid, maar het viel ons alles mee!

22. Hallo Elize, Ik zag hier dat je ervaring hebt met glutenvrij in Newcastle. Ik ben erg benieuwd of je nog tips hebt?

Groetjes, Lisette

23. Pingback: Glutenvrij daten | Miss Glutenvrij

24. Patricia Timmerman

Ahhh het lag dus niet aan mij …

Ik ben het afgelopen weekend naar Parijs geweest en voor mij was het ook een tegenvaller met het eten.
    Ik heb ook zo’n droge hamburger met een ei erop gegeten en friet erbij. Opzich vind ik dat wel lekker maar ik miste een salade.
    Ergens heb ik toch sporen van gluten binnen gekregen en daardoor kreeg ik toch wat last. Maar ondanks dat is het een geweldige stad. De volgende keer (die moet er komen want we hebben de sleutels van ons liefdes slotje vergeten in de seine te gooien) ga ik me beter voorbereiden.

25. Hoi,

Vorige week met het gezin (twee glutevrije kids) naar Parijs geweest. Eerste avond gegeten in restaurant Pinson op aanraden van een ander. Wij kunnen dit restaurant niet aanbevelen. Wij vonden alle vijf het eten echt vies en we zijn niet echt kieskeurig. Dag erna op de gok een restaurant binnen gestapt in buurt van Eifeltoren. Ober begreep precies wat glutenvrij eten was en was erg behulpzaam. Lekker gegeten bij RIBE (Avenue de Suffren 15) op nog geen 300m van Eiffeltoren en Seine. Dag erna gegeten bij La Source (Boulevard de la Tour Maubourg 49) in de buurt van Dom des Invalides. Ook hier konden we goed terecht en werden we goed begrepen.

Dus onze tip een van deZe twee, of ergens gewoon proberen.
    Jurgen

26. Pingback: 25 Questions Tag | Miss Glutenvrij

27. Bedankt, ik lees het dus net op tijd en ga nu meteen eten inslaan dat wij wel mogen eten. Parijs zal de eerste stad zijn waar ik niet bijkom van het lekkere eten! Ik wil niet ziek worden in zo’n romantische stad met mijn schatje.

28. Hey hamke,
    Wat zonde! Vooral jammer dat je dan zo weinig tijd had. Voor mijn werk zit ik regelmatig een langere tijd in parijs en ik ben ook glutenvrij. Mijn ervaring is dat je soms eel eventjes moet zoeken, maar als je uitlegt dat het dus vooral gaat om ‘farina de blé’ dan begrijpen ze het meestal wel en kunnen ze wel iets moois ervan maken. Mocht je er weer eens zijn; helmut newman is een echte aanrader! Ik loop er bijna elke dag langs en neem af en toe wat mee.
    Er zit ook in de buurt van helmut newman een restaurant dat the biosphere café heet en vanalles glutenvrij heeft van crèpes tot pizza!

Hoop dat het de volgende keer beter bevalt!

29. Pingback: Glutenvrij eten in Parijs - MissGlutenvrij.nl

30. Om te beginnen is het handig om rekening te houden met de Franse gewoonte pas laat te dineren. Toen we nog niet GV aten en onze dochter nog erg klein was en om 20 uur naar bed moest was het ook onmogelijk daar uit eten te gaan. Ze gaan dan pas open en kijken je stomverbaasd aan dat je zo vroeg komt. Op ‘Hollandse’ eettijden zijn ze gewoon niet open vaak. Als we op weg naar Italië in Frankrijk overnachten eten we Indiaas. Daar kan je de meeste gerechten gewoon eten, en ze begrijpen vrij goed wat je bedoelt.