Gezond glutenvrij afvallen

Afvallen. Ik weet dat dit een gevoelig onderwerp is waar vrijwel iedereen een (andere) mening over heeft, maar toch wil ik er over schrijven omdat dit nou eenmaal iets is wat menig vrouw en mij dus ook bezighoudt.

Op mijn Facebookpagina stelde een bezoekster deze vraag: “Als 1 van de weinige mensen die niet afvalt door de coeliakie ben ik al een tijd op zoek naar een verantwoord “glutenvrij afval-dieet”, misschien ben jij er geknipt voor om zoiets op te zetten?”

Ik denk niet dat ik geschikt ben om een glutenvrij-afval-dieet op te zetten. De Nederlandse Coeliakie Vereniging heeft een netwerk van diëtisten die verstand hebben van coeliakie, zij kunnen je helpen bij verantwoord afvallen. Ik ben geen diëtiste, arts of voedingsdeskundige. Wel ben ik ervaringsdeskundige met het glutenvrije dieet en afvallen. Daarom heb ik besloten mijn ervaring met afvallen in dit artikel te vertellen. Ik zeg niet dat dit de juiste manier is, maar het is mijn manier (geweest). Ik wil iedereen die wil afvallen ten allen tijde aanraden naar een diëtiste te gaan.

Gezond kind
Sinds ik één jaar oud ben, volg ik een strikt glutenvrij dieet omdat ik coeliakie heb. Ik was een kind dat goed at, soms iets te goed. In mijn hele jeugd ben ik eigenlijk nooit te mager geweest zoals je vaak ziet bij coeliakiepatiënten. Ik was normaal en soms iets aan aan de forsere kant. Mijn gewicht schommelde nogal. Ik groeide erg goed, heb nooit een groeiachterstand gehad, voornamelijk omdat mijn moeder mij zo goed hielp bij het glutenvrije dieet volgen. Ik was een gezond kind en ik ben uiteindelijk 1.73 meter lang geworden.

Aan het begin van de middelbare school was ik slank en had ik een normaal gewicht. Rond mijn vijftiende begon ik aan te komen. Ik at alles wat naar mijn bekkie stond: Chips, chocola, snoep, een frietje mayo en niet normale hoeveelheden. Ik at gerust 200 gram chocola op een dag en daarna nog de rest. Ook vond ik het erg lekker om tussen de middag de kliekjes van de avond ervoor op te warmen. Opgebakken stamppotjes waren favoriet, maar ook maakte ik gerust pannenkoeken of een pizza. ’s Avonds at ik gewoon met de pot mee en tussendoor snoepte ik veel. Sporten deed ik sporadisch of niet. Logisch gevolg: Ik kwam aan.

Ik was inmiddels bijna 18 jaar, uitgegroeid in de lengte, maar in de breedte dijde ik uit. Ik was niet echt dik, maar wilde dit ook niet worden. Ik besloot dat ik 12 kilo wilde afvallen, dan zou ik op een normaal gezond BMI zitten en had ik maat S / 36. Met mijn vriendje dat ik toen had, sloot ik op 1 april (geen grap) een weddenschap. Ik zou een jaar de tijd hebben om dit doel te bereiken, wat de prijs was, weet ik niet meer, mijn doel was die 12 kilo kwijt raken. Een half jaar lang deed ik weinig. Op 1 november stopte ik met het eten van tussendoortjes. Ik at alleen nog de normale maaltijden: Ontbijt, lunch en diner. Ik viel in twee maanden tijd vier kilo af. Ik was natuurlijk nog jong, dus gaat afvallen makkelijker. Maar die vier kilo gaven me moed om door te gaan.

start

Sonja Bakker
Op 1 januari startte ik met het toen immens populaire Sonja Bakker dieet. Ik kocht twee boeken van haar en startte samen met mijn moeder vol goede moed. Ik volgde het dieet vrij streng en verving het gewone brood door glutenvrij brood, maakte glutenvrije ontbijtkoek. Met de weegschaal op tafel aten we de avondmaaltijden die Sonja voorschreef. Mijn moeder haakte na een paar weken af, ik was des te fanatieker en de kilo’s vlogen er af.

Ik moet zeggen dat ik op sommige momenten doorsloeg. Ik was obsessief bezig met afvallen. Dronk liters water, telde alle calorieën die ik binnenkreeg en was heel secuur met het volgen van het dieet. Op 1 april was ik 11,8 kilo afgevallen. Ik was slank en dat voelde goed, super goed! Mijn zelfvertrouwen was gestegen en ik voelde me mooi, zelfs in bikini. Ik meldde me aan bij Curves, een vrouwensport waar ik minimaal drie keer in de week een half uur trainde. Ik hield me nog steeds aan het Sonja Bakker dieet, wel ietsje minder streng, maar ik at vrij weinig en was me heel bewust van wat ik at.

Elk pondje gaat door het mondje
Heel langzaamaan kon ik het calorieën tellen loslaten. Ik bleef sporten en at gezond. In het laatste jaar van mijn opleiding moest ik fulltime stage lopen, het was voor mij niet meer haalbaar om te sporten. Ik ging om 7.30 uur van huis en kwam om 19.00 uur thuis. Ik was kapot na een dag en lag vaak om 21.30 uur al op bed. Ook vond ik het steeds lastiger om op mijn lijn te letten, ik at waar ik zin in had. Heel langzaam kwam er elke keer een onsje bij.

Begin januari 2014 was ik nog maar drie kilo verwijderd van het gewicht waar ik rond mijn achttiende 12 kilo vanaf wilde hebben. Sinds mijn kennismaking met slechte e-nummers geloof ik al lang niet meer in light en o% vet producten, het is troep en dat wil ik mijn lichaam niet meer aandoen. Het Sonja Bakker dieet zou ik dus nooit meer willen volgen. De afgelopen drie jaar heb ik me laten gaan, alles gegeten (binnen het glutenvrije en slechte e-nummer vrije kader) waar ik zin in had en dat heb ik gemerkt. Mijn broeken gingen knellen, pasten vervolgens niet meer en ik kreeg opmerkingen over mijn buikje, lovehandles en benen. Shit! Al die kilo’s en dat buikje heb ik er zelf bij gegeten.

start4

Work out baby!
Natuurlijk is een klein beetje aankomen niet erg, maar ik voel me prettiger als ik slank ben en er geen vetrolletje over mijn broekrand hangt. Ik ben geen persoon die alles kan eten wat ze wil. Als ik me laat gaan, dan merk ik dat. Eind januari ben ik weer gestart met verantwoord lijnen (absoluut niet crashen), maar ook met (meerdere keren per week) sporten. Dat laatste is zo belangrijk. Al ruim twee jaar wandel ik op dinsdagavond een uur met mijn zusje Esther, maar sinds vorige maand heb ik me aangemeld bij de sportschool voor Xco. Thuis doe ik POPpilates, ik kocht een roze yogamat bij Action en volg de online lessen van Cassey Ho van Blogilates.

Als je geen zin of tijd heb naar de sportschool te gaan, is sporten  m.b.v. YouTube filmpjes een goede tip. Ik train na mijn ontbijt gewoon in mijn pyjama (ik ben een ochtendsporter). Daarna lekker douchen en ik ben klaar voor de dag. Meestal train ik maar een half uur, ik houd gewoon niet van heel lang sporten, maar omdat ik intensief en meerdere keren per week train, heeft het sporten nu al effect op mijn lichaam.

Gezond en eiwitrijk
Qua voeding ben ik gestopt met doordeweeks eten van chips en chocola. Ik had hier nogal een handje van, vooral ’s avonds. Ook at ik graag producten zoals roomkaas en roombrie. Hier ben ik ook mee gestopt. Ik probeer nu vrij ‘clean’ te eten: Fruit, groente en magere vlees- en kaasproducten. Wat voorbeelden: Als ontbijt eet ik Griekse yoghurt of havermout. Als tussendoortje neem ik twee rijstwafels heel dun belegd met pindakaas, een handje geroosterde amandelnoten of een gekookt eitje. Als lunch neem ik een salade of eet ik glutenvrij brood met eiwitrijk beleg zoals avocado of mager broodbeleg als kipfilet en rosbief.

Het avondeten pas ik niet aan, ik kook altijd al vrij gezond en gebruik i.v.m. gluten en slechte e-nummers nooit pakjes of zakjes. Ik probeer niet te vet te koken en eet niet teveel. Ook probeer ik na het avondeten niets meer te eten. Als ik echt trek heb, neem ik een gezond tussendoortje. Ik eet veel eitwitrijke producten omdat deze de trek wegnemen. Ook drink ik veel (bron)water en (groene) thee. In het weekend gun ik mezelf wat lekkers. Ik mag een bakje chips en wat blokjes chocola. Ik let wat minder op mijn voeding, maar zorg wel dat ik niet teveel eet.

start2

Word bewust van wat je eet
Ik houd bij wat ik eet en hoeveel ik beweeg in de app My Fitness Pall. Ik registreer wat ik eet en zie meteen hoeveel calorieën er in een product zitten. Eigenlijk ben ik tegen calorieën tellen (gezien mijn verleden hiermee), maar door bij te houden wat ik eet, ben ik me bewust van wat ik eet en hoeveel. Het helpt me echt om gezond en niet teveel te eten.

Maak foto’s
Inmiddels ben ik na een maand al twee kilo kwijt (de eerste kilo’s gaan altijd snel) en zie ik aan mijn lichaam dat het strakker wordt. Voordat ik begon maakte ik twee foto’s van mezelf in mijn blote buik. Een van voren en één van de zijkant. De foto’s motiveren me door te gaan en ik zie dat ik resultaat boek. Kilo’s zeggen weinig, wat je ziet dat telt!

Mijn tips op een rij

  • Sporten! Geen zin naar de sportschool te gaan, train dan m.b.v. YouTube filmpjes, mijn favoriet is Blogilates
  • Eet gezond, niet teveel en bewust!
  • Laat je niet verleiden door light en 0% vet producten, dit is troep!
  • Drink water en (groene) thee.
  • Trek?: Eet eiwitten.
  • Houd bij wat je eet, dit geeft je inzicht (m.b.v een app bijvoorbeeld)
  • Heb altijd een flesje water en een gezonde snack in je tas om alle verleidingen te weerstaan.
  • Weeg jezelf niet te vaak. Maak liever foto’s van jezelf dan zie je dat je afvalt i.p.v. op de kilo’s te letten.
  • Gun jezelf in het weekend ook eens wat lekkers: een handje naturel chips, een paar blokjes chocola, dit zorg ervoor dat je volhoudt.

Ik hoop dat jullie het interessant vonden mijn verhaal te lezen. Ook hoop ik dat jullie iets aan mijn tips hebben. Sla alsjeblieft niet door! Crashen helpt echt niet. Een gezonde levensstijl en sporten zijn het belangrijkste. Ook wil ik nogmaals benadrukken dat ik geen diëtiste ben en er vast veel aan te merken is op wat ik schrijf, maar deze manier werkt voor mij en dat wilde ik graag delen.

Hoe is jouw ervaring met glutenvrij afvallen en wat zijn jouw tips?

Nog even dit: Het glutenvrije dieet is geen dieet om af te vallen! Als je geen coeliakie hebt, glutenintolerant, glutensensitief of iets in die trant bent, raad ik je het glutenvrije dieet af. Lees dit artikel voor meer info.

Ook leuk om te lezen

19 Comments

  1. Leuk hoor Harm om je zo van een afstandje toch te kunnen volgen. Ik weet nog goed hoe wij op de middelbare school waren;-) Je blog wordt door mij ook met regelmaat aangeraden, ga zo door topper!

  2. Interessant om te lezen! Zelf ben ik ook niet de typische coeliakie patiënt, ondanks het feit dat ik pas een half jaar glutenvrij eet. Sinds ik glutenvrij eet ben ik ook nog eens aangekomen, dus ik ben toch van plan maar weer eens wat harder aan mijn gewicht te gaan werken.

  3. Leuk om je persoonlijke verhaal te lezen. Zelf ook altijd veel
    moeite gehad met afvallen omdat ik ook niet kan sporten.
    Eet graag gewoon gezond, zonder pakjes en in het weekend
    toch iets lekkers. Groentesappen die ik zelf maak ook erg lekker
    en verse vruchtensappen. Belangrijkste idd, weet wat je eet!!

  4. Mag ik vragen wat voor eiwitrijke producten je dan eet? Ik merk dat ik bij het eten van zuivel, zoals kwark, veel langer vol zit, maar ik word ook nogal ziek van zuivel… Ben dus benieuwd of jij andere eiwitrijke producten weet :)

  5. Ik weet sinds een week dat ik glutenvrij moet eten en ben sinds maandag begonnen aan een glutenvrij dieet. Vandaag wou ik kipfilet op een rijstwafel eten maar tot mijn grote verbazing kwam ik na het eten erachter dat er toch gluten in kipfilet zaten. De ingrediënten die er in zitten zijn kippenvlees, water, voedingszuur, aardappelzetmeel (voor zo ver ik weet kan ik dit gewoon eten), zout, dextrose, melkeiwit, wortel, kippen-eiwit, glucosestroop en nog wat E nummers. Toch staat er op de verpakking bevat allergeen gluten. Hoe kan dit? Ik ben bang dat ik de afgelopen dagen al meer gluten heb binnengekregen. Ik hoop dat je mij kunt helpen!

    • Miss Glutenvrij

      Staat er niet: ‘kan sporen bevatten van gluten’? Dan zitten er geen gluten in de ingrediënten maar dekt de fabrikant zich in. Ik eet dit gewoon. Of eet je kipfilet van de vers afdeling? Dan kan het aan de snijmachine liggen die nog besmet is met gluten.

  6. Moeder van Harmke

    Hoi Meiske, ook even een reactie van je moeder. Inderdaad, door jou obsessie destijds is in ons gezin – Sonja Bakkeren – een verboden woord geworden. Gek werden we van jou met je weegschaal naast je bord. Je viel ook veel af, en werd behoorlijk mager, en jij vond het geweldig!! :)
    Gelukkig ga je nu goed met je eten om, en eet heel bewust en verantwoord. Heel veel sterkte met je manier van leven (ik wil het beslist geen dieet noemen!) Ik ben trots op je.
    liefs je moeder

  7. Leuk om te lezen. ‘Helaas’ op mij niet van toepassing. Al jaren last van ondergewicht. Van alles geprobeerd, maar als iemand goede tips heeft om op een gezonde manier een kilo’tje of 10 aan te komen…

    • Dit is onze aard meisje ..niks aan te doen ..heb al van alles geprobeerd om in gewicht aan te komen ..

  8. Pingback: Gezonde pannenkoekjes zonder meel | www.MissGlutenvrij.nl

  9. Hoi, ik ben Aislinn. 11 jaar coeliakie en ik heb een x een dagcurve gehad voor suiker en vind het erg lastig om van de dingen af te blijven kan je me helpen

  10. Maar eet jij die griekse yoghurt of havermout puur of doe je daar nog iets van fruit of zo door heen?

    • Miss Glutenvrij

      Net waar ik zin in heb, door havermout doe ik graag appel en Griekse yoghurt blauwe bessen.

  11. Ik eet geen gluten, coeliakie is niet aangetoond maar kan geen gluten verdragen. Ik val niet af, dus kan wel wat met je verhaal van voeding en beweging.

  12. Ik googlede op glutenvrij en afvallen, en toen kwam ik jouw blog tegen. Ik ben 24 en weet sinds dit jaar (februari) dat ik coeliakie heb. Twee maanden nadat ik ben gestopt met gluten begon ik af te vallen. Nu in december ben ik al 16 kilo kwijt! Ik zit veel sneller vol en heb minder last van cravings/eetbuien. Ongelooflijk vind ik het. Ik heb jaren geprobeerd om af te vallen, maar dat lukte me nooit. Nu vliegt het eraf. Het kan dus ook zo 😆

Geef een reactie