Glutenvrij tussendoortje Recepten

Gezonde glutenvrije haverkoeken zonder suiker

Ik kan geen genoeg krijgen van haver! Met deze fijne graansoort maakte ik haverkoeken, een gezond en smaakvol glutenvrij tussendoortje.

Al een hele tijd geleden, stuurde bezoekster Barbara mij dit recept. Ik was ‘m bijna vergeten, maar nu ik probeer wat minder suikers te nuttigen, herinnerde ik me haar berichtje. De ingrediënten zijn heel basic en heb je waarschijnlijk gewoon in huis. Ik heb nog gezocht naar suikervrije appelmoes, maar vond alleen appelmoes met slechte zoetstoffen. Daar had ik geen zin in dus kocht ik de gewone.

Ingrediënten

  • 150 gram havermout (Rosies)
  • 1 banaan
  • 175 gram appelmoes
  • 1 flinke eetlepel kaneel
  • Handje rozijnen

 

IMG_0035Ik gebruikte voor dit recept de haverpap appel van Rosies, hierin zitten stukjes appel en rozijnen. Dit geeft de koek extra smaak, maar je kan ook gewone glutenvrije havermout gebruiken en eventueel zelf meer rozijnen en stukjes appel toevoegen.

IMG_0036Prak de banaan goed, hierdoor wordt ie lekker smeuïg. Voeg daarbij de overige ingrediënten.

IMG_0037Goed roeren met een vork, zodat alles één geheel wordt. 

IMG_0038Maak vijf koeken en leg deze op een bakplaat. Bak ze zo’n 30 minuten in een op 180 graden voorverwarmde oven.

IMG_0043Even laten afkoelen en smullen maar. De haverkoek is heel zacht, smeuïg, maar door de havermout toch krokant. De appelmoes, banaan, rozijnen en kaneel geven ‘m veel smaak. Ook geeft een koek een paar uur een vol gevoel en is ie lang houdbaar, na vier dagen proefde ie nog lekker zacht en smaakvol. Ik heb er een nieuw gezond(er) tussendoortje bij.

Eventueel voeg je extra noten, gedroogd fruit (cranberry’s, abrikoos) of stukjes chocola toe.

23 Comments Add New Comment

  1. Miss Glutenvrij says:

    Klopt Mirjam, maar ik heb geen suiker toegevoegd en je kan ‘m heel goed zonder suiker maken.

  2. Gaby Heijer-Naumann says:

    Hoi Harmke, ziet er heerlijk uit. Ga ik zeker maken. Enne…..suikervrije appelmoes maak ik al jaren zelf. Zo gepiept en vindt iedereen hier veel lekkerder dan uit een pot!

  3. Barbara says:

    Hee bekend recept :) ik heb dit een jaar geleden wel eens op
    Het fb coeliakie forum gezet, lekker ontbijt ook :) voor de lekker kan je ook nog gedroogde abrikozen of cranberries toevoegen of lekker stukjes chocolade ook lekker, maar minder gezond natuurlijk!

  4. jane says:

    Hallo,

    Ik wordt heel blij maar weer van je site. En ook dat je recepten van anderen uit probeert. Ik als oudere leer van jou!

    Liefs Jane

  5. Marleen says:

    Ik vind het jammer dat aan de producten van Rosies zoveel suiker wordt toegevoegd. 23gr suiker in 100gr haverpap, dat is dis bijna een kwart suiker … Daarom zou ik een andere havermout opzoeken en dan lekker deze koekjes maken :-)

  6. jet says:

    Het lijkt me een heerlijk recept, maar…ik heb een gruwelijke hekel aan bananen. Kan ik het vervangen met iets anders?

  7. m.b.van Huiden says:

    met excuses, ik zie dat er speciale glutenvrije haver is gebruikt en dan is het een hele goede tip om eens te maken.
    en hele fijne site is dit.

  8. Miss Glutenvrij says:

    Dank je wel. Alles op mijn site is glutenvrij. Ik heb zelf sinds ik 1 jaar oud ben coeliakie.

  9. Laura b. says:

    mmm, lekker! Ipv de appelmoes doe ik er een geraspte Granny Smith door, dat scheelt weer caloriëen ;) Maar ik heb het idee dat de koeken hierdoor wel wat ‘zompig’ worden.

    Ik vroeg me af voor hoeveel sneden brood 1 koek staat. Ik heb nl de eerste 5 koeken verspreid over de dag gegeten. In één dag op :( Dat is niet zo erg maar als ik dan veel meer ga eten, schiet het zn doel ook voorbij, zeg maar..

  10. Elise says:

    Hoi! Ben ze nu aan het maken met de glutenvrije havermout van de AH & heb er wat pecannoten aan toegevoegd. Ze zitten nog in de oven maar het ruikt goed in ieder geval hihi. Dank je voor je (tijdloze) inspiratie ;-) Groetjes Elise

Leave a Reply