Glutenvrij in Boedapest

budapestIn dit verslag vertel ik over mijn glutenvrije belevenissen tijdens mijn stedentrip naar Boedapest, de hoofdstad van Hongarije.

Van 19 tot en met 22 september 2014 maakte ik een stedentrip naar Boedapest, Hongarije. Samen met vriendin Enid boekte ik een hotel in de buurt van de grote Synagoge (één van dé bezienswaardigheden in Boedapest). We namen geen ontbijt. Ik vind dit persoonlijk teveel gedoe om te regelen voor zo’n korte tijd, vooral bij een cheap hotel zoals waar wij in zaten (King’s Hotel). En ik heb een nare ervaring met het ontbijt tijdens een stedentrip naar Antwerpen, ik regel het tegenwoordig liever zelf. Enid vindt het prima om een broodje op straat/ in de supermarkt te halen en koffie scoren we onderweg wel.

IMG_6414Heerlijke cappuccino om 09.00 uur in het zonnetje op het terras.

Omdat we low budget reisden, kon ik niet veel bagage meenemen. Wel had ik plek gereserveerd voor ontbijtproducten en glutenvrije repen. Mocht ik geen glutenvrije lunch kunnen vinden dan had ik toch iets in mijn tas zodat ik niet om zou komen van de honger.

Foto 17-09-14 12 00 52

Foto 17-09-14 12 02 15Op aanraden kocht ik glutenvrije rozijnencrackers van Lieke is Vrij en twee verschillende soorten repen van Eat Natural. Dit alles deed ik in een afsluitbaar plastic bakje zodat het niet kapot zou gaan tijdens de reis. De rozijnencrackers vond ik helaas niet lekker, de volgende keer zoek ik daar een vervanger voor. De avond voor ik op reis ging, maakte ik glutenvrije granola (knapperige muesli, het recept vind je hier). Ik deed drie porties in een plastic zakje die ik ook in het bakje deed. Met yoghurt die ik kocht in de supermarkt in de buurt van het hotel maakte ik onderstaand ontbijt.

IMG_6412Mijn creatieve granola ontbijt.

Wij hadden een minibar in onze hotelkamer, ik kocht dus voor meerdere dagen yoghurt. Dit glas stond in de badkamer en de plastic lepel had ik op het vliegveld gescoord.

Glutenvrije restaurants in Boedapest
Van tevoren had ik op internet gezocht naar restaurants in Boedapest die bekend zijn met het glutenvrije dieet. Ik vond een handig artikel op restaurants.topbudapest.org. Een groot deel van onderstaande tekst heb ik gekopieerd van hun website, vandaar dat het in het Engels is.

Etna Etterem is a – primarily pizza – restaurant where you can order gluten free pizzas, meals and desserts. Etna restaurant is close to the city centre of Budapest, in the 8th district, by Keleti train station. Address: Baross tér 10. (Baross square at Keleti metro station), Budapest. There is another Etna Etterem (it is sort of a mini chain restaurant) in the 2nd district, off the touristy areas (address:  Gábor Áron út 74-78., 2nd district Budapest)
www.etnaristorante.hu

Kolos Kantin is a cozy take away restaurant in the very city centre of Budapest 5th district, close to Deak ter where all metro lines meet. By default Kolos Kantin is a standard restaurant but they will make all meals with gluten free pasta at your request for a surcharge (and approx. 2o min extra waiting). The opening hours of the restaurant is very short from 9 am to 4 pm on weekdays, closed on weekends.

Due Fratelli Restaurant in the 2nd district of Budapest, close to Moszkva tér (renamed as Széll Kálmán square). Due Fratelli has a list of gluten free pasta meals. Address: Erőd u. 9., Budapest

Pata Negra Tapas Bar & Restaurant is a standard restaurant with a wide range of gluten free(GM) meals on the menu. Pata Negra has a restaurant on the Buda and another one on the Pest side of Budapest. The address of Pata Negra Pest side restaurant is Kálvin tér 8. (close to the Grand Market Hall or ‘Vasarcsarnok’), on the M3 blue metro line (Kalvin ter metro station), and the address of Pata Negra Buda side etterem is Frankel Leó út 55., not far from Margaret Bridge (and Margitsziget / Margaret Island).

Svabhegyi Vendeglo is a nice restaurant in the green and hilly 12th district of Budapest on the Buda side. The gluten free meals at Svabhegyi Vendeglo have a special ‘glm’ code on the menu. Address: Költõ u. 30. (Kolto street), Budapest H-1121
fonografvendeglo.hu
Op hun site staat dat ze in staat zijn de maaltijden gluten- en lactosevrij te bereiden.

Gluten free snacks – Gluten Free Budapest
You can grab gluten free snacks, hamburgers, sandwiches, etc. at the Free From Finom Snack Bars in Budapest. Free From Finom is opening up more and more places. There is one eatery in each of the biggest city central shopping malls: one in Westend City Centre at Nyugati Train Station (M3 blue metro line, Nyugati metro station), and one on the 1st floor of Mammut Shopping Mall (close to the Buda Castle on the Castle Hill on the Buda side of Budapest). There is another Free From Finom Bar in Arena Plaza by Keleti Train Station.

TAC Confectionary is not a restaurant, but they sell gluten free sandwiches, desserts, fresh bakery products, and in general all sorts of gluten free products. Basically TAC Budapest (Taplalek Allergia Centrum) started off as a shop and then expanded into a confectionary. Address: Vág u. 5. (Vag street), Budapest 13th district

Álomsüti Confectionary specializes in gluten and sugar free desserts, cakes, biscuits and more for those who have sweet tooth. Alomsuti Confectionary is in the 13th district of Budapest, the address is Balzac utca 27., Budapest 13th district.

Csillagfeny Teazo is a nice and calm place to drink teas and have some gluten free desserts. Address: Wesselényi u. 21., 7th district of Budapest city centre (in the old Jewish Quarter)

Zelf vond ik nog het volgende restaurant:
Peppers! Mediterranean Grill
Budapest Marriott Hotel
1052 Budapest, Apáczai Csere János utca 4.
Opening hours daily from 6.30 am till 11 pm
Dit restaurant zit aan de straat die parallel ligt aan de Donau en hier hebben ze volgens hun website glutenvrije pasta.

Tips van jullie via Facebook
Via Facebook kreeg ik van Fatime deze tip: Probeer eens de hamburger /frite maaltijd bij Monkey’s Cafe & Bar – is echt een aanrader als je de lekkerste GV hamburger wilt proeven!

Gratia stuurde dit: Ik ben half Hongaars en ben een paar weken per jaar in Hongarije. In veel restaurants zijn ze bekend met glutenvrij eten en ze doen erg hun best. Wat ik meestal bestel is ‘roston sült csirkemell’ (kip) of ‘roston sült pulykamell’ (kalkoen), met rijst/aardappel en groente. Dit gaat eigenlijk altijd goed. In grotere supermarkten en bij drogisten hebben ze allerlei glutenvrije producten die over het algemeen goedkoper zijn dan in NL. Bijvoorbeeld Abonett crackers (blauwe verpakking) zijn glutenvrij en erg lekker! Ik neem altijd een voorraadje mee naar Nederland.

Marion: Wij hebben bij Arany barany, Harnincad utca 4, Boedapest, Hongarije, heerlijk glutenvrij kunnen eten.

Tip
Een tip voor mezelf (en voor jullie): markeer van tevoren op een kaart waar de glutenvrije restaurants zitten. Ik was wel zo slim om de openingstijden te noteren (een les van een vorige reis), maar een kaartje met daarop aangegeven waar de glutenvrije restaurants zitten is wel zo handig. WiFi is namelijk niet altijd overal beschikbaar om Google Maps te raadplegen en op een grote kaart turen naar een straat is tijdverspilling.

Dieetvertaling
Altijd als ik op reis ga, print ik een dieetvertaling uit in de taal van het land. De Hongaarse vertaling vind je hier KLIK.

Niet zo’n glutenvrij gebakje
Een uur nadat we waren geland, belandden we bij California Coffee Company daar at ik een ontzettend lekker gebakje dat achteraf niet glutenvrij bleek te zijn. Gevolg: super ziek. Het verhaal daarvan lees je hier. Die avond zijn we dus ook niet uit eten geweest omdat ik zo ziek was geworden. Mijn diner bestond uit water, een banaan en naturel chips dat Enid voor me kocht bij het supermarktje bij ons om de hoek waar ik ook mijn ontbijtyoghurt haalde.

OLYMPUS DIGITAL CAMERADe volgende dag was ik gelukkig weer fit en hebben we de stad verkend op de fiets. Dit is trouwens echt een aanrader voor als je Boedapest bezoekt. Je ziet alles, maar drie keer zo snel. Een fiets huur je heel gemakkelijk bij één van de verhuurbedrijfjes die door de hele stad zitten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERABoven op de berg waar de Burcht zit, was een kraampjesmarkt met eten. Daar vond ik dit kraampje, daar moest ik natuurlijk even mee op de foto. De chocola die ze verkochten vond ik niet zo lekker, maar dat komt omdat ie ook lactosevrij is, ik heb liever chocola met melk er in.

Omdat we een volle planning hadden en lekker actief waren, besloten we ’s middags warm te eten. We gingen naar Etna voor een glutenvrije pizza. Zoals ik al schreef, verplaatsten we ons op de fiets. We gingen naar Etna, aan de straat Gabor Aron. Laat dit nou net op een berg zijn. We hebben ons dus helemaal suf gefietst, dit terwijl er ook nog een andere locatie was (daarom de tip om van tevoren op een kaart aan te geven waar welk restaurant zit) maar het was het waard. Ik heb een goddelijke glutenvrije pizza gegeten met ham, salami en champignons. De pizza wordt in een aparte ruimte bereid, dus niet bij de glutenvolle pizza’s. De ober was ontzettend aardig en behulpzaam en je eet er voor een prikkie.
Zie bovenstaande lijstje met restaurants voor het adres.

IMG_6362SPAR glutenvrij
Etna zat vast aan een shoppingmall, daar  zag ik bij supermarkt SPAR een schap met glutenvrije producten. Ik kocht er mijn favoriete koekjes van Gullón, die ik leerde kennen tijdens mijn vakantie in Marokko. Weet iemand toevallig of Gullón ook in Nederland te koop is?

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOp zondag fietsten we eerst richting Citadel dat boven op een berg zit. Echt een aanrader, want wat een prachtig uitzicht! Hierna hadden we trek van al het klimmen en lopen en gingen naar McDonald’s om te lunchen.

IMG_6425McDonald’s
Op de achterkant van de placemats van McDonald’s in Boedapest staat precies aangegeven welke producten gluten bevatten. Super fijn en makkelijk (net zoals in Nederland). Het personeel bij de Mac was ontzettend aardig, want ze hielpen me met z’n drieën toen ik mijn dieetvertaling liet zien. Ik koos voor de frietjes en kaassticks. Ik was helemaal verbaasd dat die glutenvrij zijn. Ik was nog een beetje in shock van vrijdag omdat ik toen zo ziek ben geworden, maar deze kaassticks zijn echt glutenvrij en super lekker. Er zitten een soort kruidenroomkaas in, jammie. De mayonaise en milkshakes zijn ook glutenvrij. Ik had hier een prima lunch aan. O, en ze hebben gratis WiFi :).

IMG_6426Happy gluten-free Meal voor mij :D!

Door m’n enthousiasme bij McDonalds’s vergat ik mijn dieetvertaling weer mee te nemen, die was ik dus kwijt.

Op zondagavond at ik met Enid bij een dairy kosher restaurant, daar wilde zij graag eten. Gelukkig konden we samen duidelijk maken dat ik glutenvrij moest eten, ik at er soep en een salade. De meeste mensen waarmee ik kennis mocht maken in Boedapest waren aardig en behulpzaam. Het viel me ook op hoe netjes en sociaal de mensen zijn. Ik had Boedapest meer oostblokkerig (sorry voor mijn vooroordeel) verwacht, maar het is heel modern met lieve mensen.

Glutenvrij goed bekend
Glutenvrij is bekend in Boedapest, de mensen zitten je niet raar aan te kijken en weten waar je het over hebt. Je vindt genoeg adresjes om te gaan eten (zie bovenstaande lijst) en zelfs McDonald’s geeft duidelijk aan wat glutenvrij is en heeft dus als snack de kaassticks (YES!,) die van mij per direct in Nederland geïntroduceerd mogen worden. Ook in de (grotere) supermarkten zoals SPAR kun je glutenvrije producten scoren. Tijdens een stedentrip, ga ik niet uitgebreid zoeken naar glutenvrije producten in de grote supermarkten, want mijn tijd en ruimte in mijn koffer is beperkt. Maar SPAR heeft sowieso glutenvrije producten.

Aanrader
Ik vind Boedapest zeker een aanrader. De stad is prachtig en qua glutenvrij hoef je je niet druk te maken. Je kunt sowieso op verschillende plekken glutenvrij eten. Etna is absoluut een aanrader. Ik had graag nog andere glutenvrije restaurants bezocht, maar maandagmiddag vlogen we alweer terug.

Ik hoop dat jullie iets aan mijn tips hebben voor als je van plan bent naar Boedapest te gaan.

Hebben jullie nog glutenvrije tips voor een bezoek aan Boedapest?

Ook leuk om te lezen

9 Comments

1. Leuk om te lezen!
    Ik heb 1 voor de hand liggende tip: neem meerdere dieetvertalingen mee ;-). Ik vergeet ze ook wel eens ergens.

2. Leuk Boedapest een aanrader. Mijn dochter (16) gaat met school naar Berlijn. Zijn er toevallig mensen die leuke eettentjes weten. We horen het graag.

3. Pingback: Eetdagboek: September 2014 | www.MissGlutenvrij.nl

4. Pingback: Glutenvrij vakantie! | Ik ben glutenvrij

5. Pingback: Glutenvrij op vakantie in 2015 | MissGlutenvrij.nl

6. AnneMarie

Beste Harmke,

Bedankt voor je uitgebreide verhaal over een vakantie in Boedapest. Na de diagnose was dit mijn eerste reis en ik heb heel veel aan jouw verhaal gehad.
    Het restaurant Etna is fantastisch. Fijn om voor de verandering pizza te kunnen eten. Verder is het restaurant Arany Banany opgeheven. Het restaurant dat er nu zit, was erg behulpzaam om voor mij een geschikte maaltijd aan te passen.
    Köles is een restaurantje dat 100% glutenvrij is maar het was minder gezellig uiteten gaan omdat het meer kantine-achtig was.
    Ontbijt en lunch had ik zelf mee genomen en dat beviel prima.
    Heel,veel sterkte verder en bovenal heel veel plezier!