Berlijn 2014

berlijnEind december bezocht ik vier dagen de hoofdstad van Duitsland, Berlijn. Ik snoof cultuur, vierde er mijn verjaardag en oud en nieuw én ik bezocht natuurlijk fijne glutenvrije adresjes. Hierbij mijn verslag en tips.

Maandag 29 december stapte ik samen met mijn zusje Esther  in de trein naar Berlijn. Zoals gebruikelijk schrijf ik na afloop van mijn reizen een verslag waarin ik vertel over mijn glutenvrije avonturen.

Ik ben dol op reizen en laat me door mijn coeliakie absoluut niet tegen houden de wereld te verkennen. Natuurlijk is een vakantie voor mij ook veel relaxter als ik goed en lekker glutenvrij kan eten, dus had ik me voor deze trip extreem goed voorbereid. Het kost wat tijd, maar van de reizen die ik eerder maakte heb ik geleerd.

Een goede voorbereiding is het halve werk
Dus kocht ik een kaart bij de ANWB winkel, hierop gaf ik met een cijfer aan waar de glutenvrije eetgelegenheden in Berlijn zich bevinden. Zo zou ik in één oogopslag kunnen zien bij welk restaurant we in de buurt waren als we een activiteit doen wist ik precies waar alle adresjes zitten. Op de computer maakte ik een lijst met de adressen van de eetgelegenheden met daarbij het door mij gegeven nummer én de openingstijden (les van een vorige keer). Ook moest ik rekening houden met de kerstvakantie. Sommige restaurants (en helaas dé glutenvrije bakkerij ‘Jüte Backerei’ van Berlijn) waren om die reden gesloten.

Voor ik deze kaart maakte, speurde ik het internet af naar glutenvrije adressen in Berlijn. Al snel vond ik glutenfreiberlin.wordpress.com. Op deze site vond ik een kaart met daarop aangegeven waar de glutenvrije adressen zijn. Super handig! Inmiddels weet ik dat ik niet altijd op wifi kan vertrouwen in het buitenland dus nam ik de adressen over op mijn papieren kaart. Hierbij hield ik dus rekening met de kerstvakantie. Het koste me best veel werk en ik vond het geen leuk klusje, maar hey, voor lekker glutenvrij smullen in Berlijn zonder stress moest ik wat over hebben.

Nein, das ist nicht möglich
Maandagmiddag kwamen Esther en ik aan in Berlijn. We bezochten East Side Gallery (stuk van de Berlijnse muur) en Checkpoint Charlie (museum). Hierna kregen we trek, op eerder genoemde site had ik gelezen dat Cielio di Berlino (een pizzeria) de moeite waar was voor een glutenvrij bezoek. Wij met de metro er naar toe: was ie dicht :(. Dus toch kerstvakantie. Of het stond niet op de site of ik heb niet goed gekeken. We stonden dus voor een dichte deur. Geen probleem! Ik had een kaart vol mogelijkheden, we vinden wel wat anders.

Het gros van de restaurants in Berlijn is (net als in Nederland) gesloten op maandag, maar ik vond wat anders: Dai Ragazzi Bar in de buurt van de gesloten pizzeria. Helaas had dit restaurant sinds september een nieuwe naam en eigenaar en maken ze geen glutenvrije maaltijden meer. Wat nu?! Ik vroeg vier restaurants in de buurt of ze een glutenvrije maaltijd voor me konden maken. Drie reageerden met: nee en de vierde riep vol overtuiging ‘ja’, maar toen ik vroeg of ie wist wat glutenvrij inhoudt (een tip: doe dit altijd als je twijfelt) keek ie me heel dom aan en wist ie niks meer uit te brengen. Pff… Ik kreeg visioenen van Parijs en het huilen stond me nader dan het lachen.

Esther en ik waren moe, het was inmiddels 20.30 uur en we hadden trek. Ik had niet meer de puf de hele stad door te kruisen voor een glutenvrij restaurant dat wellicht gesloten was of niet meer bestond. Gelukkig was Esther zo lief met mij te wachten tot we een geschikte eetgelegenheid vonden. Ze vertelde later dat ze nu echt voelde wat ik vaker meemaak: die stomme teleurstelling en frustratie dat je nergens (fatsoenlijk) kunt eten.

Uiteindelijk kwamen we terecht in het restaurant tegenover ons hotel. Een soort Grieks restaurant met goedkope maaltijden. Een serveerster die daar werkte wist goed wat glutenvrij inhield en samen met haar bestelde ik gyros met tzatziki (ja die was echt glutenvrij, check, check, dubbelcheck) en gegrilde groente met feta. Achteraf veeeel te veel, maar ik kon eindelijk wat eten en het was zonder gluten.

IMG_8075Gyros met een hele rauwe ui erop gekwakt en de groente met feta. Geen feestmaal gelukkig wel glutenvrij.

Ik baalde van hoe het gelopen was. Hoe kon dit nou ondanks mijn super voorbereiding? Laten we het maar op pech houden in combinatie met de maandag én kerstvakantie.

Dag 2
Zoals velen van jullie weten, boek ik meestal geen ontbijt meer in het hotel waar ik verblijg. In Antwerpen ben ik doodziek geworden door glutenvrij brood van het hotel dat toch niet glutenvrij was en in Spanje was het élke dag hetzelfde. Noem me een zeur, maar ik houd van variatie en wil geen risico lopen ziek te worden, mijn vertrouwen in het ontbijt van (wat goedkopere) hotels is helaas weg. Het ontbijt in ons hotel (‘Art Otel in Charlottenburg) kostte €13,- dit vind ik vrij prijzig. Hier kan ik zelf ook wel iets voor scoren. In mijn koffertje had ik een glutenvrij Meesterbakker brood van Schär meegenomen. Voor het geval dat… Dan zou ik in ieder geval iets kunnen eten. Een plak kaas of een pot jam valt altijd wel te scoren.

Maar ik vind het altijd leuk nieuwe dingen te proberen. Met de broodjes in mijn (van Esther voor mijn verjaardag gekregen luipaard) rugtas bezochten we Starbucks. Daar kocht ik roomyoghurt met fruit en walnoten, een glutenvrije reep en cappuccino. Een prima en lekker ontbijt. Kostte me een tientje, best prijzig, maar in ieder geval glutenvrij en ik had er genoeg aan.

IMG_8082Door de avond ervoor wilde ik graag eerst checken of het restaurant waar we ’s avonds heen wilden wel écht open was. Een nieuwe teleurstelling zou ik niet aankunnen. En jawel hoor. Simela de pizzeria in Charlottenburg was open, hoera! (Zij zijn op maandag gesloten). Onze avondmaaltijd was geregeld.

IMG_8120Na de hele Unter der Linden afgelopen te hebben, kwam ik vlak bij de Fernsehturm Dean & David tegen. Tijdens mijn voorbereiding, had ik gelezen dat zij glutenvrije salades hadden. Ideaal voor een lunch dus. Tot mijn verbazing hadden ze ook rijst met curry. De warme maaltijd is mijn favoriet dus bestelde ik een heerlijke bordje rijst met gamba’s, groente en een kokos-achtig sausje.

IMG_8122Oh ja, daarbij voor een euro ook nog een salade met balsamicodressing en een heerlijk vers sapje. Dean & David doet me denken aan LEON in Londen. Heerlijke gezonde voedzame glutenvrije gerechten. Ik ben fan. LEON mocht van mij al in Nederland komen, nou Dean & David ook. Jammie!
Dean & David
Karl-Liebnecht Strasse 7 (station Alexanderplatz)
10178 Berlijn

IMG_8129Bij drogist DM kwam ik dit aanbod tegen. Als snack nam ik de choco chip cookies mee. Duitsland is echt goedkoper. het Meesterbakker brood is maar €2,75!

IMG_8142Woehaa, ’s avonds was het dan eindelijk tijd voor pizza! Na de teleurstellende avond ervoor hadden we extra trek in pizza. Simela is maar een heel klein restaurant. Ik sprak even met de eigenaar en die gaf aan met een ander pand bezig te zijn, maar dat ging moeizaam. Bijna was er geen plek… Maar gelukkig konden we aan de bar aan de muur zitten. Het maakte me niet uit, ik kreeg mijn glutenvrije pizza :). Mét salami (één van mijn favorieten). De pizza is gemaakt van boekweitmeel.

IMG_8144Happy me! Ik vond de pizza lekker.

IMG_8147Een kijkje naar binnen bij Simela. Het is verstandig te reserveren er is weinig plek.
Simela
Kantstrasse 146 (bij station Savignyplatz)
10623 Berlijn

IMG_8151Dit is bij de natuurwinkel (vlakbij de wc’s) in station Alexanderplatz. Bij dit station is ook de Primark en de Fernsehturm. Helaas was het te mistig de dagen dat wij de toren wilden bezoeken. Primark hebben we uiteraard bezocht en goed geshopt. Onderstaande foto’s maakte ik ook bij dezelfde natuurwinkel. Ik heb niets gekocht, maar mocht je inkopen moeten doen, is dit een fijne winkel.
Natuurwinkel Alexanderplatz
Station Alexanderplatz
Tegenover de wc’s achterin het station

Oudjaarsdag
31 december was ik jarig, ik werd 26 jaar. Bij een verjaardag hoort taart, mijn missie die dag: gebak scoren. Maar eerst kocht ik glutenvrije eiersalade bij Lidl. Er zit een Lidl in Charlottenburg. Tijdens onze koffie besmeerde ik mijn Meesterbakker sneetjes en ik had mijn goedkope, maar voedzame en glutenvrije ontbijt er in zittten.

IMG_8156Dankzij glutenfreiberlin vond ik twee zaakjes die glutenvrij gebak zouden verkopen: Victoria en Princess Cheesecake. Allebei op een steenworp afstand van elkaar, mocht er dus een gesloten zijn, dan had ik nog een optie. En ja hoor, Victoria was gesloten (dit terwijl ie gewoon open hoorde te zijn). Gelukkig was daar het zaakje: Princess Cheesecake. Nog veel mooier dan Victoria en wat een waanzinnig prachtige taarten. Ik bestelde een ‘klein’ stuk glutenvrije cheesecake, dit was de enige glutenvrije taart, maar ik vind vrijwel alle taart lekker en woow wat eens stuk. Ik vroeg nog of dit echt het kleine stukje was en dat was het haha. We hadden geen lunch meer nodig.

IMG_8158Hier zie je ook een stukje van mijn nieuwe hippe luipaard rugtas :). Thanks sis. We bestelden een kan kamille thee en genoten van het gebak.

IMG_8164Ik vertelde dat ik jarig was en kreeg nog twee chocoballetjes met een kaarsje erin. Super lief. Heb je zin taart te eten in een schattig zaakje met prachtige taarten dan is Princess Cheesecake een aanrader. Ze hebben weliswaar maar één glutenvrije optie, maar die was heerlijk. Ook is het personeel heel aardig en de verse thee lekker.
Princess Cheesecake
Tucholskystrasse 37
10117 Berlijn

IMG_8173’s Avonds vierden we oud en nieuw bij de Brandeburger Tor. Een feest waar meer dan een miljoen mensen op af komen. De hele avond wordt muziek gemaakt en na afloop is een vuurwerkshow. Ik vond het feest best ok, maar de lange reclames tussen de muziekacts door stoorden me. Ik snap dat een feest gesponsord moet worden, maar dit was té. Gelukkig hebben we wel een leuke avond gehad en smaakten de cocktails goed ;).

Voordat we oudejaarsavond vierden bezochten we Dean & David in Charlottenburg (vlakbij ons hotel). Ik bestelde een curry met kip. Deze vond ik minder lekker dan die met gamba’s, maar hij was heel ok. Ik dronk er deze keer een lekkere smoothie bij.
Dean & David
Kürfürstendamm 21 (metro Kürfürstendamm)
10719 Berlijn

IMG_81981 januari gingen we naar huis. Op de Hauptbahnhof scoorde ik yoghurt met fruit en mijn gebruikelijk cappuccino. Voor in de trein had ik nog wat Meesterbakker boterhammen met eiersalade.

Na mijn teleurstelling de eerste dag, is het gelukkig helemaal goed gekomen: ik kreeg mijn pizza en taart. Berlijn kent genoeg leuke adresjes waar je lekker glutenvrij kunt eten. De website van glutenfreiberlin is een aanrader. Mijn tip is om je goed voor te bereiden en te de openingstijden en eventuele vakanties te checken. Mocht je gewoon kunnen internetten in het buitenland dan kun je de online kaart gebruiken, maak anders net als ik een kaart waarop je aangeeft waar de adresjes zitten of zet ze in je telefoon/ tablet.

Ik heb me geen een keer niet lekker gevoeld. Ook geen beetje buikpijn of ‘meh’, de restaurants die ik heb bezocht hebben voor mijn gevoel toen ik er was geen (kruisbesmettings)foutjes gemaakt.

Ik vond Berlijn een gave stad. Heel anders dan bijvoorbeeld Londen, maar de bijzondere geschiedenis (Berlijnse muur) en de underground vibe die je op veel plekken voelt, maakt het een bijzondere stad. Ook kan je er leuk shoppen én glutenvrij eten. Zoals ik eerder als schreef, had ik graag een aantal andere glutenvrije adressen bezocht, maar waren deze gesloten door de kerstvakantie… Wellicht een tip voor jullie of voor mij een volgende keer.

Ik hoop dat jullie wat aan mijn tips hebben.

Liefs Harmke

Ook leuk om te lezen

9 Comments

1. Hoi Harmke,
    Wat fijn dat je op verschillende plaatsen iets kon eten en dat je Berlijn een leuke stad vond :). Ik ben in juli 2013 ook 4 dagen naar Berlijn geweest en zat toen in een appartement in de wijk Wedding. Wil graag nog een keertje terug!
    Mijn ervaring is ook erg vaak dat ze heel snel ‘nein, das ist nich möglich’ zeiden, ook al had ik ze van te voren opgebeld of ze glutenvrij konden koken. Op de tweede dag had ik het helemaal gehad… Wat alles weer goedmaakte, is dat er een heerlijk glutenvrij ijscafé in zo’n enorm groot winkelcomplex zat :). Daarnaast ben ik nog twee keer heerlijk uit eten geweest.
    Groetjes, Anne

• Miss Glutenvrij

Hi Anne,

Ik merk dat ik inderdaad niet de enige ben die de deksel op zijn neus kreeg in Berlijn. Gave stad he! Hopelijk heb je wat aan mijn tips voor de volgende keer. Die ijssalon heb ik niet gezien (ook niet gezocht hoor haha, was veel te koud ;)). Gelukkig kon je later wel lekker eten, maakt dan alles weer goed he :). Ik wil ook nog eens terug in de toekomst!

2. Leuk dat je bij Simella was. Wij gingen een aantal jaren geleden met een grote groep maar Berlijn, ik had vantevoren gereserveerd en ‘Nein, überhaupt keinProblem!’ . Goh, we hebben dubbel gelegen toen we zagen hoe klein het zaakje was. Ik word nog altijd met mijn reservering geplaagd, maar: de eigenaar is super aardig en de pizza was lekker!

3. Oh, en ik zie nu dat het zaakje van de cheeseake in dezelfde straat zit als een eetcafé waar ik graag kom. Ik weet wel waar ik heen ga! (Ga over twee weken ooik naar Berlijn.)

4. Pingback: Ik mis een gezond glutenvrij fastfood restaurant in NL | www.MissGlutenvrij.nl

5. Hallo Harmke,

We zijn net terug uit Berlijn, onze dochter heeft heerlijke broodjes gegeten van de glutenvrije bakker (Jüte Backerei, Schönhauser Allee 52 a). Ze verkopen hier alleen maar glutenvrije baksels (ook gebakjes/koek en muffins). Onze dochter heeft nog niet eerder zulke lekkere (bruine) broodjes gegeten. Het is er niet goedkoop (2,10 voor een witte baguette, 2,40 voor een donkerbruine met zonnebloempitten), maar zeker de moeite van het omrijden waard! De eerste avond heeft ze een glutenvrije pizza gegeten bij Simela (inderdaad PIEPklein die zaak!) en de tweede avond heeft ze heerlijk gegeten bij Maredo op de Kurfürsterdam 35 en 214.

6. Pingback: Glutenvrij en gezond fastfoodketen LEON opent restaurant op Schiphol - MissGlutenvrij.nl