Glutenvrij Curaçao

Lisanne bezocht Curaçao. Zo at ze leguaan en kwam ze erachter dat glutenvrije producten meenemen totaal overbodig is. In dit verslag vertelt zij over haar glutenvrije ervaringen op dit eiland.

Lisanne schreef eerde over haar reizen naar Zambia en Maleisië in 2013 en 2014. In 2015 reisde zij samen haar vriendin Valerie naar Curaçao. Omdat Lisanne zelf weinig informatie vond over glutenvrije ervaringen op dit eiland, deelt zij graag haar verhaal.

Allergie maatje
‘Valerie is een vriendin die ik als een van de weinige al mijn hele leven ken. Naast dat we elkaar super goed kennen was ze ook mee naar Maleisië het jaar voordat we naar Curaçao gingen en daar stelde ze regelmatig voor om samen met mij een restaurant te zoeken op momenten dat ik een bepaald restaurant niet vertrouwde. Ze is erg zorgzaam op het gebied van mijn gezondheid en heeft zelf een allergie voor soja waardoor ze heel goed begrijpt dat je onwijs ziek kan worden van eten. Ik wist dus ook dat Curaçao helemaal goed moest komen en dat was heel fijn. Het is namelijk erg belangrijk om, zeker als je een tijdje op elkaars lip zit, goed te weten wat je aan elkaar hebt als je een gezellige vakantie wilt hebben.

11250215_927175837328116_1351847709413567106_o (780x522)

Wat betreft mijn glutenvrije dieet heb ik vergeleken met andere reizen het minimale aan voorbereidingen getroffen. Tijdens het boeken van de vlucht met Arke kreeg ik te horen dat ik drie werkdagen van tevoren naar Arke moest bellen om mijn dieetwens door te geven. Dan zouden zij  glutenvrije maaltijden voor mij regelen voor tijdens de vlucht.

Bij het zoeken van de accommodatie besloten Valerie en ik een appartement te nemen net buiten Willemstad. Dit is The Ritz Studios geworden waarbij we een eigen keukentje tot onze beschikking hadden. Het feit dat we een keukentje hadden en een auto zouden huren om het eiland mee over te crossen, gaf ons genoeg vrijheid waardoor ik besloot geen glutenvrije producten mee te nemen in mijn koffer. Het uitprinten van dieetverklaringen vond ik dit keer niet nodig omdat mensen in Curaçao gewoon Nederlands praten. Behalve het reserveren van de huurauto en het boeken van de hele reis (wat mensen zonder coeliakie ook doen), heb ik dus geen voorbereidingen getroffen voor deze vakantie.

Weinig eten bij Arke
Ons vliegtuig vertrok om 08.30 en zou er twaalf uur over doen om aan te komen op de plek van bestemming. Omdat ik op Schiphol geen fatsoenlijk ontbijt had kunnen kopen kreeg ik snel trek, gelukkig kwam mijn glutenvrije maaltijd al om 10 uur, een uur voordat Valerie haar maaltijd kreeg. Valerie en ik waren redelijk luxe vliegmaatschappijen gewend en begonnen ons daarom rond 15.00 uur af te vragen waar onze volgende maaltijd bleef. We hadden namelijk alweer flinke trek gekregen en wisten dat we nog zeker een paar uur in het vliegtuig moesten zitten.

Na een tijdje wachten besloten we maar te vragen waar het eten bleef. De stewardess moest lachen om onze naïviteit en vertelde dat de goedkope vluchten van Arke zo goedkoop konden zijn omdat de voorzieningen aan boord van het vliegtuig minimaal zijn. Dat betekende dus één maaltijd gratis en de rest moest je kopen. Het vervelende voor mij was dat alle dingen die te koop waren in het vliegtuig of ongezond, of niet glutenvrij of niet eetbaar waren…. Daarnaast had ik niks bij me. Ik had Valerie gezegd dat ze alles mocht bestellen wat ze wilde zonder rekening te houden met mij want dan had tenminste een van ons nog normaal te eten.

Maar Valerie stond erop dat we alleen dingen zouden bestellen die ik ook mocht zodat we samen konden doen en samen trek konden hebben. We zijn de menukaart af gaan zoeken naar dingen die ik mocht eten en kwamen uiteindelijk uit op een bakje met tapashapjes als kaas en worst die allemaal glutenvrij bleken. Dit bakje was alleen lang niet groot genoeg om onze trek te stillen dus we moesten op zoek naar iets anders. Het enige wat toen nog overbleef wat we konden bestellen was  een grote XXXL zak M&M’s. Super ongezond en helemaal niet zo lekker als je het mij vraagt, maar met deze zak konden we wel even vooruit!

11411840_927175840661449_614036019365823642_o (780x522) 11223984_927175793994787_6662941890564529380_o (780x522) 11222542_927175553994811_7087133038238759025_o (780x439)

Aangekomen op Curaçao werden we door onze transfer naar ons appartement gebracht. We ontdekten we dat we elke morgen, voor een paar gulden, konden ontbijten. De standaard ontbijtjes die je kon bestellen kwamen allemaal met toast, maar na een beetje overleg had ik geregeld dat ik yoghurt kon krijgen in plaats van toast waardoor ik een ontbijt zou krijgen met fruit, koffie, sap en yoghurt.

Struisvogel omelet
Wat betreft de lunch hebben we weinig gegeten de dagen dat we op vakantie waren. Een van de eerste dagen zijn we naar een struisvogelfarm geweest en daar hebben we allebei een omelet besteld gemaakt van struisvogeleieren. Deze viel door het warme weer en de inspanning zo zwaar op onze maag, het was net te veel. Daarom hebben we de rest van de week ervoor gezorgd dat we net iets meer aten bij het ontbijt, ’s middags reden we langs een supermarkt om wat fruit of ongezonde snacks te halen voor op het strandje waar we heen gingen, of we bestelden een smoothie. ‘s Avonds bij het avondeten aten we dan weer net iets meer dan we normaal gesproken aten, zodat we over de dag verspreidt toch genoeg aten.

Nadat we bij aankomst in het appartement meteen in het zwembad zijn gedoken, zijn we naar Willemstad gelopen om een restaurantje te zoeken waar we konden avondeten. Al snel kwamen we aan op het Wilheminaplein waar we een aantal restaurantjes vonden. Hier zijn we gaan eten bij het Wilheminacafé, een restaurant waar je spotgoedkoop Hollandse pot kan krijgen. Het bedienend personeel bestaat uit Hollandse meiden die mij prima konden vertellen wat ik wel of niet mocht eten van de menukaart. Het ging in dit restaurant zo makkelijk en het was zo goedkoop dat we zeker de helft van de avonden dat we op Curaçao verbleven daar hebben gegeten.

11696537_927175433994823_1797127133214210123_o (780x439)

11741281_927175690661464_6748025152765616752_o (780x522)

Een van de eerste dagen op Curaçao kwamen we bij een ander restaurant, Oporta. Dit is een half drijvend restaurant wat ons werd aangeraden door onze receptiemedewerkster. De mensen die in het restaurant werken, spreken Engels maar begrijpen heel goed wat ik bedoelde met glutenfree dinner. Valerie en ik hebben een grote plaat met verschillende gerechtjes gedeeld en het was allemaal glutenvrij. Het eten was wat prijziger dan bij Wilhelminacafé maar we hebben heerlijk gegeten en dat heeft er ook voor gezorgd dat we later in de vakantie nog een keer bij Oporta zijn gaan eten.

Leguaan eten
Valerie en ik zijn allebei redelijk slechte planners wat vakantie betreft en hebben qua activiteiten ook niet veel voorbereid. Wel hadden we een lijstje gemaakt met dingen die we graag wilde doen tijdens de vakantie en dan zouden we in Curaçao wel kijken hoe we dat gingen regelen. Zo wilden we graag met dolfijnen zwemmen, suppen (een soort surfen maar dan met een peddel en op vlak water), excursie naar klein Curaçao en leguaan eten. Dat laatste klinkt misschien een beetje vreemd maar we hadden gelezen dat dat op Curaçao kon. Daarnaast hadden die leguanen ons tijdens de vakantie al zo vaak de stuipen op het lijf gejaagd door op onze veranda of voor de deur van onze auto te gaan zitten dat we nu de kans hadden om te beoordelen of die beesten ook nog ergens goed voor waren, namelijk: of ze smaakte.

Op een dag zijn we naar de andere kant van het eiland gereden om twee strandjes te bezoeken die in de buurt lagen van het restaurant Jaanchi’s, waar we leguaan konden eten. In het restaurant werden we hartelijk ontvangen door de eigenaar Jaan chi. Hij vertelde ons over de specialiteiten van zijn restaurant en natuurlijk over de leguaan. Ik vroeg met een omweg waar het gerecht precies uit bestond en welke ingrediënten hij gebruikte om de leguaan zo lekker te maken om te voorkomen dat hij misschien te snel zou zeggen dat de leguaan glutenvrij is omdat hij het gerecht graag wilde verkopen. Pas toen de eigenaar geen dingen opnoemde waarover ik twijfelde, vertelde ik over mijn coeliakie.

Hij beloofde dat hij er extra op zou letten dat ik een goede glutenvrije maaltijd zou krijgen. Hij bood ons zelfs aan een gratis bord glutenvrije leguaan te geven om te delen en dan mochten we van het menu kiezen wat we als hoofdgerecht wilden hebben. Super lief natuurlijk. Hoewel een leguaan er op het eerste oog niet heel smakelijk uitziet, proeft het  als kip en is het heel goed te eten. Alleen maakten de vele kleine botjes het gerecht lastig te eten en was het maar goed dat we er een ander gerecht naast hadden. Na het eten kregen we een souvenirtje mee voor thuis en ik denk dat Jaanchi een van de vriendelijkste restauranteigenaren is die ik heb ontmoet.

Sowieso vonden we de mensen op Curaçao heel vriendelijk. Iedereen zegt je gedag en of er goede bedoelingen achter zitten of niet, maar iedereen noemt je dushi waar wij steeds heel hard om moesten lachen. Maar om even terug te komen op het restaurant Jaanchi’s. Ik zou je, als je naar Curaçao op vakantie gaat, zeker adviseren hier naartoe te gaan, ook als je niet geïnteresseerd bent in een leguaan.

11731938_926827704029596_3918205298911818408_o (780x780)

Butter Chicken
Valerie wilde de hele vakantie namelijk al heel graag naar een restaurant waar ze Butter Chicken hadden, een Indisch gerecht. Vlakbij het strand waar de Wet & Wild party plaatsvindt heb je een boulevard met verschillende winkeltjes en eettentjes. Hier gingen we op zoek naar een restaurant waar Valerie graag wilde eten. Toen we bij een Indisch restaurant aankwamen vroeg ik aan de gastvrouw of ik ook een glutenvrije maaltijd kon krijgen. ‘Gluten…. That’s with butter right?’ vroeg ze, duidelijk niet begrijpend wat ik bedoelde. Ik besloot even uit te leggen wat ik bedoelde en af te wachten hoe ze zou reageren, terwijl Valerie al bijna bij het volgende restaurant stond om te kijken wat ze daar allemaal hadden omdat ze dit restaurant niet vertrouwde.

De vrouw begreep het allemaal maar half, gelukkig had ze dat zelf ook door en stelde ze voor om de chef erbij te roepen. Deze man kwam even later naar ons tafeltje en kon mij uitgebreid vertellen welke gerechten ik wel mocht hebben en welke gerechten ik niet mocht hebben. De Butter Chicken waar Valerie zo dol op is, mocht ik ook dus deze namen we allebei. Uiteindelijk heb ik ook helemaal geen last gehad de volgende dag van het eten. Zo blijkt maar weer dat de eerste (slechte) indruk, niet altijd de juiste is en daar kom je vaak pas achter als je het probeert, wat natuurlijk wel het nodige risico met zich mee kan brengen.

11230236_927175423994824_8719214514500422670_o (780x439)Leerpunten
Natuurlijk kan het op een vakantie als deze, met zo weinig voorbereiding niet altijd goed gaan en zijn er leerpuntjes waarvoor ik mezelf voor m’n kop kan slaan dat ik er niet eerder aan heb gedacht. Zo hadden Valerie en ik bij het boeken van de excursie naar Klein Curaçao aangegeven dat ik glutenvrij moest eten. We zouden met de excursie om zes uur ’s morgens vertrekken en om 19.00 uur ’s avonds weer terugkomen bij het appartement, dus het was wel handig om dan goed te eten te krijgen. Er werd mij gegarandeerd dat er eten voor me geregeld zou worden dus ik hoefde zelf niks mee te nemen.

Omdat we ontbijt zouden krijgen besloten we niks te eten van te voren. We gingen er namelijk van uit dat we op de boot ons ontbijt zouden krijgen. Dit was alleen niet het geval en dat was achteraf gezien maar goed ook. De boottocht was zo hobbelig door de ruige zee, dat meerdere mensen (die waarschijnlijk wel van te voren iets hadden gegeten) over de reling hingen om hun maaginhoud over boord te gooien.

Aangekomen op het prachtige eiland Klein Curaçao werden de ontbijtjes klaar gemaakt. Broodjes, croissantjes en allemaal lekkere dingen, boordevol met gluten… Ik zag wel wat groenten en fruit liggen, maar dat was lang niet genoeg om mijn buik voor de hele dag te vullen. Ik besloot even te vragen aan het personeel hoe het zat met mijn glutenvrije maaltijden voor die dag en ik voelde de bui al hangen, ze wisten dus van niks. Klein Curaçao was daarnaast een eiland zonder voorzieningen, dus er was ook geen kans dat ik op een andere manier aan voedsel kon komen.

Ik ben een positief mens, maar dit was echt heel vervelend. Valerie was woedend en was al aan het bedenken wat we in de klachtenbrief zouden zetten, die we gingen schrijven aan Arke omdat we deze trip bij hun hadden geboekt en omdat we tijdens de vliegreis al op een zak M&M’s moesten leven. Maar ondanks de frustratie besloten we er het beste van te maken. Ik vroeg aan de kok of hij nog wat groenten en fruit apart voor me kon snijden. Ik had namelijk al gluten in het rond zien vliegen en vond het risico om van de grote ontbijttafel wat te pakken net iets te groot. Een voordeel was wel dat ik op deze manier toch iets te eten had en ik wist in ieder geval wel zeker dat het glutenvrij was. Ook voor de lunch heb ik groenten en fruit gegeten die ze apart voor me hebben klaargemaakt en ze hebben een paar eitjes voor me gekookt om de maaltijd iets volwaardiger te maken.

11738070_1124916964189118_5152707121797398827_n (720x540)11741191_927175463994820_6350210293843999722_o (780x439)

Geen glutenvrije producten meenemen
Ook hebben we een avond in ons appartement gekookt. Hiervoor gingen we eerst naar de Albert Heijn die in vergelijking met Nederlandse Albert Heijn echt XXXXL is. Sowieso wilde ik een keertje naar de Albert Heijn in Curaçao om te bekijken wat het aanbod aan glutenvrije producten daar is. Daar vond ik een glutenvrij schap dat werkelijk tien keer groter is dan de glutenvrije schappen die ik ooit in Nederland ben tegengekomen. Je had er echt alles en het is dus absoluut overbodig om glutenvrije producten mee te nemen mocht je ooit naar Curaçao op vakantie gaan.

De allerlaatste dag van onze vakantie op Curaçao, voordat we weer naar Nederland zouden vliegen, begon bij Valerie in de ochtend haar soja allergie op te spelen. Ondanks dat Valerie een bepaalde tolerantie heeft waardoor ze er niet constant op hoeft te letten was het nu dus aardig misgegaan. Ontzettende buikpijn, krampen en dingen die ik maar niet hier zal beschrijven, zorgden ervoor dat we besloten de laatste dag bij het appartement te blijven. Dit bleek uiteindelijk voor mij ook een hele goede keuze want in de loop van de middag begonnen ook mijn darmen vervelend te doen.

Blijkbaar was er iets fout gegaan waarvan ik niet meer weet waar. Maar dat kan gebeuren zeg ik altijd maar. Op een of andere manier ook wel weer grappig natuurlijk dat we precies op hetzelfde moment in het zelfde schuitje zaten. We hadden allebei geen toepasselijker eind van onze vakantie kunnen bedenken. Gelukkig trok de pijn bij ons allebei redelijk snel weg en konden we, niet al te beroerd terug naar Nederland.

11709752_927175640661469_8469937716351382628_o (780x522) 11703103_920977504614616_1107195883980100609_n (780x780)

Glutenvrij vriendelijk Curaçao
Ondanks een paar obstakels die makkelijk opgelost hadden kunnen worden door simpelweg eten mee te brengen, is Curaçao glutenvrij heel goed te doen en zeker een aanrader als je met weinig voorbereidingen een verre reis wilt maken.

Mijn tips:

•  Neem eten mee voor in het vliegtuig. Zorg er ook voor dat dit genoeg is voor heel de vlucht. Als je dit echt niet wilt of vergeet, bereidt je dan voor op heel veel trek of het eten van ongezonde dingen om die trek te laten verdwijnen.
  • Vraag bij het boeken van excursies niet één keer of er glutenvrije mogelijkheden zijn, maar vraag het meerdere keren zodat je er zeker van bent dat het geregeld wordt. Vraag ook wat de mogelijkheden zijn om eventuele teleurstellingen over het eten wat je krijgt te voorkomen. Je mag best een beetje pushen en neem voor de zekerheid zelf iets mee.
  • Ben je niet super goed in Engels? Print dan een Engelse dieetverklaring uit en neem die mee op je reis naar Curaçao. Veel mensen spreken Nederlands, maar er zijn ook een paar restaurantjes waar de eigenaren buitenlands zijn en dus geen Nederlands spreken. Sowieso is een Engelse dieetverklaring altijd makkelijk om bij je te hebben.

Restaurants op een rij:

• The Ritz Studios (appartement)
  • Oporto (restaurant)
  • Wilhemina café (restaurant)
  • Tandoori Heights (restaurant)
  • Jaanchi’s (restaurant)’

Oproep
Vind jij het net als Lisanne leuk je glutenvrije reisverslagen te delen? Je mag me mailen op info@missglutenvrij.nl

Ook leuk om te lezen

4 Comments

1. Han Grunnekemeijer

Prachtig verslag!! Bij het kopen van glutenvrije artikelen bij AH XXL moet men er wel rekening mee houden dat er aanzienlijk hogere prijzen worden gehanteerd dan men hier gewend is. Verder is er aan de Weg naar Westpunt, ter hoogte van Grote Berg, het restaurant “De Buurvrouw”. Ook aan dezelfde weg bij de ingang van het Christoffelpark het restaurant “Trio Penotti”. Beide restaurants hebben ’n Nederlandse kok, héél goed op de hoogte van het glutenvrije dieet, zéér gastvrij en héérlijk eten. Klasse adressen!! Doe er je voordeel mee!

2. Met plezier lees ik je recepten en heb er met mijn zoon al enkele uitgeprobeerd. We wonen op Curaçao. Er zijn vele plekken waar je goed en veilig glutenvrij kunt eten. Nog enkele tips:

Veel restaurants staan open voor glutenallergie. Als je goed aangeeft hoe of wat, kan vaak veel. Restaurants die standaard glutenvrije gerechten hebben, zijn:
    Seasons.
    Vegetarische restaurant in Pietermaai: Vita.
    Osteria Rosso.
    De Gouverneur. De glutenvrije producten staan aangegeven met tekentjes.
    Pictures, Blue Bay, glutenvrije pizza (dag van tevoren aangeven)
    The Cheesery Rif Fort. Kaasfondue. Ieder een eigen bakje dus geen last van de personen die wel het brood eten en extra groente en fruit in plaats van brood.
    Acoya. Er staat op de menukaart waar gluten in zitten.
    Karakter. De keuken houdt er goed rekening mee. Ze hebben glutenvrij brood, ook glutenvrije hamburgerbroodjes.

Winkels waar je glutenvrije producten kunt kopen:
    Vreugdenhil Supermarkt.
    AH – Van der Tweel
    Centrum supermarkt piscadera.
    Bakkerij de Zon. Van tevoren bestellen.