Glutenvrij reisverslag Italië 2016

Ik reisde drie weken door het prachtige Italië. Daar bezocht ik plaatsen rond het Gardameer, stadjes in Toscane en Genua. In dit verslag vertel ik mijn glutenvrije ervaringen.

Met een goedgevulde buik en drie kilo extra kwam ik terug uit Italië. Bereid je dus voor op heel veel glutenvrije pasta en pizza. Ik deel fijne glutenvrije adresjes, maar ook algemene tips voor als je op reis bent in Italië.

De plekken die ik bezocht

Sirmione (Gardameer)
Genua
Riomaggiore (La Spezia)

Voorbereiding

Voor ik op vakantie ging, was ik moe en kon ik me tot vrij weinig zetten. Ik heb me dan ook amper voorbereid op mijn reis naar Italië. Wel heb ik op aanraden de app ‘Mangiare Senza Glutine’ gedownload. En zoals bijna altijd neem ik glutenvrije muesli mee. Yoghurt is overal te koop en zo krijg ik in ieder geval vezels binnen, ook had ik wat eten gekocht voor tijdens de reis. Verder heb ik mijn koffer gepakt en ben in de auto gestapt. Tot zo ver mijn voorbereiding.

Overnachtingen

We bezochten twee hotels waar ik beide keren glutenvrij ontbijt kreeg, daarnaast sliepen we op twee adressen via Airbnb. Een daarvan was een Bed & Breakfast waar een eenvoudig glutenvrij ontbijt (koekjes en crackers) voor mij was. Ik koos meestal voor een ontbijt met yoghurt, fruit, muesli.

App ‘Mangiare Senza Glutine’

Mijn lifesaver deze vakantie was de app ‘Mangiare Senza Glutine’. Deze app werkt op gps en geeft een overzicht van de glutenvrije restaurants in Italië. Het is allemaal in het Italiaans, maar als je op ‘Intorno a me’ klikt, geeft ie aan welke restaurants, hotels, lunchrooms etc. in de buurt zijn én glutenvrij zijn. Ook kunnen bezoekers reacties achterlaten dit staat bij ‘Commenti’. Even de tekst door Google Translate halen en je weet wat er staat. Als er geen reacties staan, zegt dit niks over of het restaurant wel of niet goed is. Ik heb bij super goede restaurants gegeten zonder reacties en minder goede mét reacties. Uiteraard kan je de site van het restaurant ook bekijken.

Meestal zochten we van tevoren via de WiFi in het hotel/appartement op de app een geschikt restaurant. Maar als we in een stad waren, zette ik even mijn roaming aan zodat de gps kon laden. Dit ging super goed en hierdoor heb ik onwijs lekker gegeten zonder enorm ver te reizen. De meeste restaurants van deze app hebben een aparte glutenvrije kaart, zo niet dan weet de ober prima te vertellen wat je kan eten.

Ik raad je niet aan restaurants te bezoeken op de bonnefooi. Ik heb meegemaakt dat het enige wat ik kon eten een kale bak sla was terwijl je met een restaurant van de app een heerlijke glutenvrije pizza zou kunnen eten.

www.mangiaresenzaglutine.it

Glutenvrije adressen in Italië

Hieronder laat ik zien wat ik zoal heb gegeten tijdens mijn vakantie en waar ik dit deed. Dit zijn niet álle adressen, maar een aantal. Ik kon met behulp van de app uit nog véél meer restaurants kiezen, maar daar waren drie weken te kort voor. Kijk vooral waar jij zin in hebt. De adressen die écht de moeite waard zijn, geef ik aan.

Pizza Export – pizzeria

Onze eerste plek was Sirmione, het schiereiland in het Gardameer. Een prachtig stadje en er zit een heerlijke glutenvrije pizzeria. Op het bord voor het restaurant staat zelfs ‘pizza senza glutine’ en ‘pizza glutenfree’.

Adres: Via Sirmioncino, 6, Provincia di Brescia
Sirmione
www.tripadvisor.nl/Pizzeria_Export

We hadden enorme trek en bestelden als voorgerecht knoflookbrood. Dit smaakte heerlijk.

Ik bestelde een pizza met pittige salami, rode ui en mozzarella. Dit restaurant is zeker een aanrader als je in Sirmione bent.

img_2663-780x780-780x780
Hotel La Paul

We verbleven in Hotel La Paul, een heerlijke plek direct aan het Gardameer en op loopafstand van de oude binnenstad. Van tevoren gaf ik aan dat ik glutenvrij eet. Iedere ochtend kreeg ik dit bordje. Zelf kon ik dan beleg en yoghurt met fruit pakken (ze wezen aan wat glutenvrij is). Ook kon ik een ei laten bakken. Het brood was heel droog en niet lekker. Ook eet ik eigenlijk nooit koekjes als ontbijt. De ingepakte koekjes nam ik mee als snack voor de lunch.

Adres: via XXV Aprile, 32 – 25019
Sirmione
www.hotellapaul.it/en

Il Giardino Delle Rane – Pizzeria

Als je Garda bezoekt dan MOET je hierheen. Ik heb nog nooit zo’n bijzondere pizza gegeten. Deze pizza zagen we mensen naast ons eten en toen wilden wij ‘m ook. En oh wat was ie lekker. Vooral de garnalen, die waren zo vers. Ik heb de hele vakantie nog aan deze pizza gedacht en geen heeft ‘m overtroffen.

Adres: via Giuseppe Verdi, 1
Garda
www.ilgiardinodellerane.com

Kijk dan wat een fantastische pizza!

In Bardolino dronken we aan het water een heerlijke milkshake cocktail. Neem zeker even de tijd om over het Gardameer te turen.

Le 3 Caravelle – Restaurant

Italianen weten als geen ander hoe ze risotto moeten maken.

Adres: Via Papa Giovanni XXIII, 71, 25015
Desenzano del Garda
www.tripadvisor.it/Le_3_Caravelle

Maar het allerlekkerste was dit toetje! Een soort crunchy hazelnootschuim gebakje, maar dan echt hemels!

Euromotel Croce Bianca – Hotel

In Verona verbleven we in een hotel waar ze een box hadden met Schär ontbijtproducten. Daarnaast kon ik natuurlijk van het buffet pakken. De vrouw van een van de medewerkers heeft ook coeliakie, hij begreep dus heel goed wat glutenvrij inhoudt.

Adres: Str. Bresciana, 2, 37139
Verona
www.euromotel.net

McDonald’s
Wat een tegenvaller was dat! Bij McDonald’s bestelde ik een glutenvrije burger, dit bleek een cheeseburger uit de magnetron te zijn. Ik vond het echt niet lekker en heb de burger niet opgegeten. Dan doet de Mac in Nederland het een stuk beter!

Settimo Cielo – Restaurant pizzeria

Wauw! Dit is zo’n enorm fijn restaurant, als je in de buurt bent, moet je hierheen. Het restaurant is helemaal ingericht op mensen die glutenvrij eten en ook aangesloten bij de Italiaanse coeliakie vereniging. Ik at er mijn allereerste Calzone ever. Als een kind zo blij was ik.

Adres: Via E. Bernardi, 1 – 37026
Settimo di Pescantina VR
www.pizzeriasettimocielo.net

Check de lijst met toetjes! Allemaal glutenvrij.

Ik ging voor de tiramisu.

Toscane

Toscane wat ben je mooi! Via Airbnb zaten we in een prachtig appartement in de buurt van Florence. Met pasta uit de supermarkt maakte ik een heerlijke pastasalade.

GROM – IJssalon

Bij GROM moet je zijn voor glutenvrij ijs, maar niet alleen ijs, ook de hoorntjes zijn glutenvrij. Nog beter nieuws! ALLES is glutenvrij. Je had mijn reactie moeten zien toen ik deze ijssalon binnenstapte.

Adres: Keten door heel Italië, ik bezocht Florence en Sienna.
www.grom.it

De hoorntjes zijn allemaal ‘senza glutine’.

Woehoe happy me in Florence.

Ristorante Pizzeria Rugantino – Restaurant Pizzeria

Wat een geweldig anti pasti en glutenvrij brood hadden ze hier. Zeker een aanrader. Hierna at ik een risotto die ook erg goed smaakte.

www.tripadvisor.it/Ristorante_Pizzeria_Rugantino

MaraMeo – Restaurant Pizzeria

Pizza in Lucca, niet heel bijzonder en ik kon alleen maar kiezen uit pizza of een salade. Het stond wel duidelijk aangegeven op de kaart.

Adres: Piazza San Francesco 17 | 55100
Lucca
www.marameo-lucca.it

Risorante Teresa dal 1968 – Luxe restaurant

Aangekomen in Verona (wat een chaotische maar gave stad) hadden we trek en aten we heel luxe bij Ristorante Teresa dal 1968. Het was het enige restaurant in de buurt dat open was om 14.30 uur en daar betaalden we dus ook voor (kwamen we later achter). Deze pasta was goddelijk en wat smaakte de garnalen goed. Het eten is prijzig, maar ook heel erg lekker en met veel aandacht gemaakt. Zeker een aanrader als je luxe verwend wilt worden.

Adres: Ristorante Teresa dal 1968, Piazza Lido di Pegli,
Genua
www.facebook.com/Teresaristorantedal1968

En dit toetje dan! IJs met aardbei en kokosmerengue met paars suiker op het bord.

Veciu Mui – restaurant

In Riomaggiore at ik een bord met drie soorten pasta. Helaas werd ik daarna niet lekker, ik ben bang dat het door dit eten komt, dus wil ik dit restaurant niet aanraden, al was het wel erg lekker. Wel stond er buiten het restaurant een bordje ‘glutenfree pasta & pizza’. Op de app kon ik dit restaurant niet vinden vandaar dat ik ook mijn twijfels heb.

Adres: Via Cristoforo Colombo 83, 19017
Riomaggiore
www.tripadvisor.nl/Veciu_Muin

Het was zo lekker, maar ik heb er mijn bedenkingen bij…

Trattoria alle Due Torri – restaurant

Wat een fantastische vis anti pasti en ontzettend lekker glutenvrij brood hadden ze hier. Dit pareltje in Verona moet je zeker bezoeken als je er bent. Een pittoresk restaurant in het oude centrum met heerlijk eten. We zaten tussen de locals te smullen van heerlijke verse vis gerechten.

Adres: Salita del Prione, 53 R – 16123
Genova centro storico
www.trattoriaalleduetorri.it

De ravioli die ik bestelde was ook heerlijk.

Pizzeria Franco Sampierdarena

Dit is zo’n gave pizzeria, ze hebben enorm veel keus en zelfs glutenvrij bier! Deze lui snappen het wel. Het is geen gezellig restaurant waar je gaat tafelen, maar je moet hier zijn voor de beste glutenvrije pizza van Verona. Het personeel is heel aardig en staat tegen mekaar te schreeuwen en tussendoor telefoonbestellingen op te nemen, grappig om te zien. Ik zou willen dat Franco in mijn dorp Veenendaal zit, dan bestelde ik elke week een pizza.

Adres: Via Giacomo Balbi Piovera 22R
Genua (stad)
www.facebook.com/PizzeriaFrancoSampierdarena

Alles behalve de groene pizza’s zijn glutenvrij mogelijk. Wat een keus he en geen geld!

Ik koos voor ham en champignon.

Dit was mijn laatste pizza in Italië. Nu ben ik al drie weken terug in Nederland en kan ik nog steeds geen pizza zien of ruiken haha. Maar wat heb ik genoten.

Dit waren mijn tips qua glutenvrije restaurants. Zoals ik al schreef, is het aanbod enorm. Wel wil ik je aanraden om zoveel mogelijk volgens de app ‘Mangiare Senza Glutine’ uit eten te gaan. Ik heb hier enorm goede ervaringen mee en ben niet ziek geworden. Mijn ervaringen met restaurants die niet in de app staan, zijn een stuk minder goed. Of er was geen keus (alleen salade) of ik kreeg pasta waarna ik niet lekker werd…

Supermarkt

Ik ben vrijwel iedere dag uit eten geweest. Meestal deden we dit ’s middags. Ik word hier zelf heel blij van omdat ik de hele dag op de maaltijd kan teren. ’s Avonds maakten we dan een tosti, salade of een andere makkelijke maaltijd. In vrijwel elke supermarkt kan je glutenvrije producten kopen, sowieso in de grotere. Er is een apart glutenvrij vak of de producten liggen random in de winkel naast de glutenvolle producten. Dus brood bij brood, crackers bij crackers etc. De glutenvrije producten herken je snel, want er staan bordjes of kaartjes bij waarop staat ‘senza glutine’. Ook staat op veel gewone producten dat het glutenvrij is. Dus ook zonder dat je Italiaans beheerst, kan je heel prima boodschappen doen in Italië.

Koffie

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit, maar ik denk dat ik niet tegen de koffie’s met melk kan in Italië. Iedere keer als ik cappuccino of latte macchiato nam, kreeg ik last van mijn darmen. Ik ben dus op een gegeven moment overgegaan op espresso en toen had ik geen last. Hebben anderen hier ervaring mee? Normaal reageer ik nooit op koffie.

Italiaanse tijden

Italianen eten graag ’s middags uitgebreid en warm. De meeste restaurants zijn open van 12.00 uur tot zo’n 14.00 uur. Dan gaan ze dicht om vervolgens weer open te gaan rond 19.00 uur of zelfs later. Hou hier dus rekening mee als je uit eten gaat.

Mijn glutenvrije tips voor Italië

• Download de app ‘Mangiare Senza Glutine’;
  • Geef bij hotels aan dat je glutenvrij bent, mijn ervaring is dat je dan een glutenvrij ontbijt krijgt;
  • Zeg in restaurants dat je ‘senza glutine’ (uitspraak: sensa gloetien’ de laatste ‘e’ slikken ze half in);
  • Check goed de openingstijden van restaurants;
  • Bezoek ijssalonketen GROM;
  • Ga niet naar McDonald’s voor een burger;
  • Neem vooral geen glutenvrije producten als brood mee van huis er is genoeg te koop;
  • Wees alert met drinken van koffie (met melk)?!

Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn verslag. Italië is een glutenvrij paradijs, waar de restaurants het heel goed snappen en je enorm kunt genieten van heerlijke glutenvrije maaltijden.

Ook leuk om te lezen

6 Comments

1. Ik herken de glutenvrije burger van de
    Mac. Ik ben op het moment in Sicilië en ik dacht op de luchthaven van Rome ook een lekkere glutenvrije hamburger te scoren bij de Mac. Wat een domper. Ik kreeg net als jij een hamburger uit de magnetron. Hij was ook nog eens koud. Had ik jouw blog maar eerder gelezen hahaha. Verder is het glutenvrije eten hier top! Heerlijke pizza’s en pasta. Echt een aanrader!

2. Pingback: Eetdagboek: September 2016 - MissGlutenvrij.nl

3. Pingback: Glutenvrij reisverslag Italië (door Stephanie) - MissGlutenvrij.nl

4. Pingback: De 5 beste glutenvrije blogs van okt. ’16 (plus 10 recepten) | Ik ben glutenvrij

5. Pingback: Crazy Food Tag (GLUTENVRIJE VERSIE + HEEL VEEL TIPS) - MissGlutenvrij.nl