Glutenvrije kipnuggets. Een makkelijk glutenvrij recept.

Kipnuggets! Wie kent ze niet? Maar als je geen gluten meer mag hebben is deze snack opeens een no-go. Dat is met dit makkelijke recept verleden tijd.

Zelfgemaakt is altijd beter!

Omdat we de nuggets zelf maken en dus ook ons eigen stukje kip kunnen kiezen weten we precies wat we erin stoppen. En dat is niet alleen glutenvrij maar stiekem ook nog veel lekkerder.

Kies ook eens voor vega

Je kunt de kip natuurlijk ook vervangen door een vega variant. Denk aan jackfruit, soya, quorn natural of de vega kipstukjes van de vegetarische slager. Die zijn gewoon glutenvrij. Breng de vega vervanger op smaak met dezelfde kruiden die we voor de kip gebruiken. Je proeft bijna geen verschil.

foto via unsplash

Ingrediënten:

  • 150 gram glutenvrije cornflakes (van het merk Schär bijvoorbeeld)
  • 2 eitjes losgeklopt
  • 4 stukjes kipfilet in stukjes gesneden (of een vega alternatief)
  • 100 gram rijstmeel of glutenvrije bloem
  • zout en peper en eventueel wat kipkruiden naar smaak
  • plantaardige olie of frituurvet voor het bakken van de nuggets

Aanwijzingen:

  1. Plaats de cornflakes samen met een snufje zout kort in de blender tot ze de structuur van broodkruim hebben.
  2. Haal de stukjes kip (of de vega variant) door het rijstmeel, kruid ze naar smaak en bedek ze met een dun laagje losgeklopt ei voordat je ze door de cornflakes haalt. Herhaal dit met alle stukjes kip.
  3. Verwarm een frituurpan tot 180 graden of verhit een laagje olie in een pan op het vuur. De olie in de pan is heet genoeg wanneer een paar druppels water flink gaat knetteren.
  4. Bak de nuggets ongeveer 3 minuten aan beide zijdes. Let op dat de binnenkant goed gaar is en niet langer roze van kleur. Je kunt de nuggets nu ook laten afkoelen en invriezen en dan nog kort frituren of in de oven opwarmen voordat je ze opdient.
  5. Lekker met barbecuesaus en frietjes van zoete aardappel

Wat is jouw favoriete glutenvrije snack? Laat het ons weten in de comments!

Geef een reactie