In sommige ijskoffie zit gluten. Maak ‘m zelf!

In sommige ijskoffie kan gluten zitten. Het klinkt onwaarschijnlijk maar het is helaas waar. In de Java Chip Frappuccino van Starbucks zit bijvoorbeeld gluten en ook in andere siropen die worden gebruikt bij ijskoffies kunnen mogelijk gluten zitten.

Geen zin in warm?

Dat je met deze temperaturen geen zin hebt in een warme dampende bak koffie kan ik mij goed voorstellen. Maar een cafeïne kick hebben we soms nog steeds nodig en wat is er nou lekkerder dan een verkoelend glas ijskoffie?

Wat is ijskoffie?

Maar wat is ijskoffie eigenlijk? Je hebt verschillende varianten. De frappuccino maak je meestal met lekker veel slagroom en karamel. Soms zit er zelfs ook roomijs is verwerkt. Het is nog bijna geen milkshake met koffiesmaak. Maar wel net zo ongezond.

Iced coffee

Een betere versie is de ‘iced coffee’ dit is eigenlijk niets meer dan koffie met ijsklontjes of ijschips en wat melk. Voor een extra smaakje kun je ook nog wat zoetstoffen of bijvoorbeeld vanille of karamel toevoegen. Je serveert ‘m zonder slagroom en de ijskoffie is lekker verfrissend. We delen vandaag een makkelijk recept voor deze heerlijke ijskoffie.

Het recept voor een ijskoffie

Ingrediënten voor 1 groot glas:

  • Een sterke koffie of dubbele espresso
  • 1 tl suiker
  • Een handvol ijsklontjes of ijschips
  • Een scheut (plantaardige)melk
  • optioneel nog wat vanille of karamelsiroop

Aanwijzingen:

  1. Zet een sterke mok koffie en voeg meteen al naar smaak suiker toe. Roer de koffie goed door zodat hij alvast wat kan afkoelen de suiker goed oplost.
  2. Vul het glas nu voor driekwart met ijsklontjes.
  3. Voeg een scheutje (plantaardige)melk toe en serveer de ijskoffie direct in een groot glas.
  4. Ben je een echte zoetekauw voeg dan nog een klein beetje vanille of karamelsiroop toe. Let wel goed op en zorg dat de siroop glutenvrij is.

Geef een reactie