Dat je kilo’s kwijtraakt door een glutenvrij dieet te volgen is in de meeste gevallen één groot trendy misverstand. Mensen die na de diagnose coeliakie glutenvrij gaan eten komen in werkelijkheid juist vaak aan. Wil je weten hoe dat kan? Lees dan gauw verder…

Waarom kom ik aan?

Als je net glutenvrij gaat eten heb je waarschijnlijk eerst jarenlang met veel tekorten gelopen. Je darmen waren zo beschadigd dat het opnemen van voedingstoffen niet meer goed lukte en zonder dat je er misschien erg in had, zat je onder je normale gewicht. Nu je darmen weer herstellen neem je ook al je voeding(stoffen) goed op waardoor je in veel gevallen juist een beetje aankomt.

Glutenvrij is toch gezond?

Glutenvolle producten vervangen met glutenvrije producten is niet altijd even gezond. Veel producten bevatten meer suikers, vetten en zetmeel dan de normale producten, anders smaken ze niet lekker! Dat kan voor extra kilo’s zorgen. Als je de glutenvolle producten daarentegen niet vervangt maar je dieet vooral aanvult met groente en fruit, kan het wel zo zijn dat je afvalt van een glutenvrij dieet.  Dat komt simpelweg omdat je minder koolhydraten eet.  Pasta en brood bevatten veel koolhydraten logischerwijs val je af wanneer je die producten weglaat.

Glutenvrij is niet gemakkelijk

Een glutenvrij dieet is niet gemakkelijk. Altijd letten op de ingrediënten en kruisbesmetting is lastig maar je moet er ook voor zorgen dat je geen tekorten oploopt juist omdat je géén gluten meer eet. Het is belangrijk om veel groente en fruit te eten. Noten en zaden zijn ook goed voor je. Kies nog steeds voor volkoren producten zoals volkoren rijst, boekweit of mais.  Vezelrijke producten met veel ijzer zijn altijd verstandig wanneer je een glutenvrij dieet volgt.

Vraag het aan een diëtist

Zie je door de glutenvrije bomen het bos niet meer. Schakel dan hulp in. De NCV heeft een heel netwerk aan diëtisten gespecialiseerd in coeliakie. Of neem een kijkje op de website van de glutenvrije diëtist. Lisanne bracht onlangs een handig e-boek uit waarin ze alles uitlegt over glutenvrije boterhammen en de daadwerkelijke voedingswaarde. #mustread

Wees niet bang om hulp te vragen wanneer je te zwaar bent geworden of juist nog steeds afvalt. Een glutenvrij dieet is een hele verandering en je hebt tijd nodig om er aan te wennen. Een glutenvrij dieet vraagt veel creativiteit en doorzettingsvermogen en soms lukt dat niet meteen alleen. Dat is helemaal niet erg. Je hebt immers ook niet geleerd voor diëtist. Het is daarom zeker geen schande om professionele hulp te zoeken.

Ben jij ook aangekomen? Of ben je juist afgevallen? Vind je het glutenvrije dieet lastig of heb je er nooit problemen mee gehad? Laat het ons weten in de comments.