Glutenvrije kinderlunch

Het is een stuk lastiger om een goede lunch te maken als je kinderen glutenvrij moeten eten. De standaard boterham met kaas is immers geen optie meer en die lekkere koekjes voor tussendoor worden ook al snel naar de prullenbak verwezen. Gelukkig is het niet alleen maar moeilijk, er zijn genoeg opties om toch te genieten van een glutenvrije lunch op school!

Overnight oats

Het klinkt mischien ingewikkeld maar overnight oats is eigenlijk even snel gemaakt als dat je een paar boterhammen smeert. Je stopt wat haver, fruit, honing en (kokos)yoghurt in een afgedekt bakje, laat het een nachtje staan en viola! Een vullende, fruitige schoollunch!

Recept:

  • 90g haver
  • 125ml water
  • 3el (kokos)yoghurt
  • Een paar aardbijen, bessen, frambozen, etc.
  • ½ appel
  • 2tl honing

Natuurlijk kan je deze oats helemaal aanpassen naar wat je zelf lekker vindt!

Pannenkoekjes

Als je wat meer tijd hebt, of je hebt inspiratie om echt wat te gaan koken is het ook erg leuk om pannenkoekjes zelf te maken van glutenvrij meel! Ja het is wat meer werk, maar het is wel echt leuk en natuurlijk super lekker!

Je kunt glutenvrije pannenkoekjes maken van een mix van verschillende glutenvrije melen, of je kan een glutenvrije pannenkoekenmix kopen.

Fruitbowl

Het is ook leuk om wat anders mee te geven dan de standaarddingen. Fruitbowl is een heel lekker alternatief voor fruit/fruitstukjes.

Je kunt je bowl eigenlijk helemaal invullen naar eigen smaak, wat ervoor zorgt dat deze lunch nooit gaat vervelen!

Tips:

  • Balanceer zoete en zure fruitsoorten met elkaar (druif met banaan bijvoorbeeld)
  • Varieer vaak met fruitsoorten zodat je bowl niet elke keer hetzelfde wordt
  • Maak de bowl in een lunchbox en sluit het goed af met een elastiek, zo gaat het niet open in de tas en blijft alles schoon

Gewone broodtrommel

Je hoeft natuurlijk niet elke dag een fancy lunch te maken, soms is het ook fijn om gewoon een normale broodtrommel mee te kunnen nemen naar school. Een aantal tips om je glutenvrije brood tóch een beetje op te frissen:

  • Op een broodje met kaas een beetje komkommer doen, glutenvrij brood is vaak wat droger en komkommer kan helpen!
  • Een klein beetje boter op de bovenkant van een tosti doen helpt ook om het brood éxtra ‘toasty’ te maken.
  • Broodje gezond is lekkerder en ook gezonder dan gewoon een broodje met kaas, 1 blaadje sla, een snufje zout en een paar schijfjes tomaat is eigenlijk meestal al voldoende!
  • Pindakaas en banaan is een heel lekkere combi voor op brood

Wraps

Wraps zijn ook erg makkelijk glutenvrij te maken! Je kan hem invullen hoe je zelf wilt, je kan ook zoete en hartige wraps combineren en een heel spectakel ervan maken. Experimenteer vooral met wat je zelf er lekker op vindt!

Wrap tips/inspiratie:

  • Zalm
  • Komkommer
  • Kaas
  • Sla
  • Paprika
  • Avocado

Heb je nog andere inspiraties of tips? Laat je horen in de reacties hier onder!