restaurant

Gluten gegeten in een ‘glutenvrij’ gerecht? Deze stappen kan je ondernemen!

Oei… Je hebt aangegeven glutenvrij te eten, maar in een restaurant heb je nu tóch een gerecht met gluten gekregen! Of je komt erachter dat er in de keuken helemaal niet op kruisbesmetting gelet wordt, terwijl je geïnformeerd bent dat er glutenvrije opties zijn. Wat kan je doen als je benadeeld bent in een restaurant?

Nederlandse Voedsel-en Warenautoriteit

Wist je dat elke horeca-aangelegenheid verplicht is om te vermelden welke allergenen er in een product zitten? Dit is dus geen service, maar een wettelijke verplichting! Wat houdt dit precies in? Wij doken in de wetgeving van de NVWA (Nederlandse Voedsel-en Warenautoriteit) en zochten het voor je uit. En wat kan je er nu mee als je toch iets met gluten gekregen hebt, terwijl je geïnformeerd bent glutenvrij te kunnen eten?

14 allergenen

Er zijn 14 allergenen die verplicht gemeld moeten zijn. Dat zijn de volgende:

  1. glutenbevattende granen
  2. schaaldieren
  3. eieren
  4. vis
  5. pinda’s
  6. soja
  7. melk, inclusief lactose
  8. noten
  9. selderij
  10. mosterd
  11. sesam
  12. sulfiet of zwaveldioxide
  13. lupine
  14. weekdieren

Het gaat hierbij om de volproducten, maar ook om afgeleide producten zoals enzymen, aroma’s of hulpstoffen die uit een bepaalde allergeen gewonnen zijn.
(Bron: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/allergenen/over-welke-allergenen-moet-ik-informatie-geven)

Hoe dient de allergeneninformatie te worden gegeven?

Bij voorverpakte artikelen is dit natuurlijk eenvoudiger. Hierbij moet het etiket voldoen aan de voorwaarden van de NVWA. Allergenen moeten duidelijk aangegeven staan. Maar hoe zit dit met onverpakte voedingsmiddelen en vers bereide gerechten, zoals in een restaurant? Dit kan op twee manieren, namelijk mondeling of schriftelijk. Bijvoorbeeld door een bordje met de tekst ‘bevat noten’ bij een vitrine waarin brownies met noten liggen. Of door icoontjes op de menukaart. Ook kan het mondeling gebeuren. Op de menukaart dient dan iets in de trant te staan als: vraag een van onze medewerkers naar informatie over allergenen. Dan moet het desbetreffende personeel dus goed op de hoogte zijn hiervan. Het moet ook schriftelijk inzichtelijk zijn voor personeel of inspecteurs, zodat alles te checken is.
(Bron: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/allergenen/allergenen-bij-onverpakte-levensmiddelen)

Uit inspectie blijkt: Veel verbetering nodig!

Uit dit nieuwsartikel van eerder dit jaar, blijkt duidelijk dat de voorlichting over allergenen in de horeca behoorlijk te wensen overlaat. Bij een onderzoek van de NVWA, bleek dat er 65% van de horecabedrijven niet voldoet aan de eisen! Er werden hiervoor schriftelijke waarschuwingen en boetes uitgedeeld. Ook komend jaar zullen er veel controles plaatsvinden van de NVWA.

Glutenvrij in restaurants – betrouwbaar?

Wij ervaren helaas ook regelmatig dat het lastig blijkt om in restaurants ‘zeker’ te kunnen weten of iets glutenvrij is. Als je dit vraagt aan een personeelslid, weet deze soms niet eens wat gluten precies zijn of waar dit in zou zitten. Als je zelf niet heel erg oplet, kan je dus zomaar gluten gegeten hebben. Als je coeliakie hebt en uit eten gaan, moet je er maar op ‘vertrouwen’ dat de kok en bedienend personeel weten hoe kruisbesmetting werkt, nadat je heb aangegeven dat dit belangrijk voor je is. Wij vinden dat je hier wel vanuit mag gaan! Maar in de praktijk blijkt dit helaas toch wel eens anders te zijn. Zijn ze niet genoeg bewust van de risico’s van kruisbesmetting en de gevolgen hiervan? Is het onwetendheid of onverschilligheid? Omdat er soms losjes mee om wordt gegaan, kan het lastig zijn om restaurants te vertrouwen.

Ervaring van een lezer

“Ik had een bedrijfsborrel. Van te voren nog gebeld of ze glutenvrije hapjes konden serveren. Eenmaal daar kreeg ik netjes glutenvrij brood en later kwam er een glutenvrij hapje uit de frituur. Na wat navragen bleek dat de bitterballen in hetzelfde frituurvet hadden gelegen en de kok haalde zelfs z’n schouders op. De barman zei: ‘Ja het brood komt ook van een plank waar we ander brood snijden en wat betreft het hapje, de meeste mensen nemen hier genoegen mee’. Vond het vooral kwalijk dat ze weten dat ze aan kruisbesmetting doen en hier niets over melden en doen alsof het allemaal glutenvrij is.”

Deze lezer heeft een melding gemaakt via de NVWA van dit incident over het desbetreffende restaurant. Zij heeft reactie gehad dat dit restaurant inderdaad bezocht zal worden.

Hoe reageert de horeca onderneming?

Bij een glutenfout in een restaurant is het belangrijk eerst het gesprek aan te gaan met het restaurant. Het is mogelijk dat de restauranthouder zich van geen kwaad bewust is en wel bereid is om zich aan te passen. Door een open gesprek te voeren, kan je ervoor zorgen dat er meer begrip ontstaat van de situatie. Soms is het alleen al van belang dat het bedienend personeel (beter) geïnformeerd wordt.

Helaas komt het nog wel eens voor dat de eigenaar van een onderneming niet wil luisteren of dat er zelfs onverschillig wordt gereageerd. In dat geval kan het betekenen dat het restaurant een gevaar vormt voor de gezondheid van andere glutenvrije gasten na jou.
Zo geloven sommigen dat speltbrood glutenvrij is, of dat het niet erg is om een grill, frituur of snijplank te ‘delen’. Niet iedereen ziet de ernst van het consumeren van ‘kleinere hoeveelheden’ gluten in.

 

Melding maken

Wat als je een slechte ervaring hebt van hoe een restaurant om is gegaan met jouw coeliakie of andere intolerantie? De website van de NVWA zegt: “U moet erop kunnen vertrouwen dat het voedsel dat u koopt veilig is, en de plek waar het bereid en geserveerd wordt schoon is. Heeft u hier twijfels over? Of bent u ziek geworden na het eten of drinken van levensmiddelen? Meld het ons.” 

 

Maak dan dus een melding!* Je kan dan klikken op ‘U bent verkeerd voorgelicht of benadeeld‘. Vervolgens vul je de locatie en het tijdstip in en een beschrijving.

Lees hier wat er vervolgens met jouw melding gedaan wordt.

 

*Het is belangrijk om gezond verstand te gebruiken bij het doen van een melding. Doe dit alleen als je denkt dat dit écht nodig is en niet zomaar voor ieder restaurant waar je last hebt gekregen. Zeker niet als je niet eerst een gesprek bent aangegaan. Een ondernemer moet wel de kans krijgen om de fout recht te zetten en waar nodig verontschuldigingen aan te bieden.

MGV AD Genius
Glutenvrije diepvries
Find Me Gluten Free

Heb jij wel eens een fijne, of juist vervelende situatie gehad in een restaurant? Of per ongeluk toch gluten gegeten ergens? Welke vragen stel jij aan personeel om erachter te komen of je echt betrouwbaar glutenvrij kan eten op deze locatie? Mail ons!

redactie@missglutenvrij.nl