Glutenvrij BBQ'en

Barbecueën, de een kijkt er al de hele winter naar uit en voor de ander is het een regelrechte nachtmerrie. Zeker als er ook nog dieetwensen, intoleranties of allergieën aan te pas komen. Glutenvrij barbecueën, is dat wel mogelijk? Hoe voorkom je kruisbesmetting op de grill? Kan je een barbecue veilig ‘delen’ met glutenvolle hapjes? In dit artikel gaan we hier uitgebreid op in.

 

Vlees, vis of vega?Vlees:

Is vlees veilig glutenvrij te eten? Het antwoord hierop is niet een gewone ‘ja’ of ‘nee’. Als je glutenvrij eet, is het belangrijk te letten op het verschil tussen bewerkt vlees en onbewerkt vlees. Eenvoudig gezegd, in onbewerkt vlees zitten geen gluten. Je kunt dus een biefstuk, varkenshaas of kipfilet kopen. Toch moet je wel oppassen wàt je dan koopt. Zolang vlees onbewerkt is, is je vlees ook vaak glutenvrij. Maar niet altijd; kruisbesmetting ligt op de loer. Leer jezelf dus aan om goed de etiketten te controleren voordat je iets koopt. En let op met gesneden vlees in de supermarkt of bij de slager. Het kan namelijk zijn de vleessnijmachine daarvoor in aanraking is geweest met niet-glutenvrij vlees.

Zodra je bewerkt vlees koopt, zitten hier vaak wel gluten in. In gehaktballen zit bijvoorbeeld vaak paneermeel, in worst zit vaak een glutenhoudend bindmiddel en in gemarineerd vlees zit vaak sojasaus met tarwe. Controleer dus in de supermarkt de verpakking en vraag bij de slager of er gluten in het vlees zitten. Probeer te ontdekken of je slager ook daadwerkelijk begrijpt wanneer iets glutenvrij is en bestel zo nodig je vlees een week van tevoren. Als je een meedenkende slager hebt, kan het zijn dat deze bereidt is om jouw vlees als eerste te snijden op een schone machine.

Vis en schaaldieren:

Voor vis en schaaldieren geldt hetzelfde als voor vlees, maak onderscheid tussen bewerkte en onbewerkte producten. Koop je vis of garnalen in de supermarkt? Check dan ook hier altijd de ingrediënten en allergenen. Koop je in op de markt of bij de visboer? Communiceer dan goed met de verkoper. Worden dezelfde tangetjes of lepels gebruikt voor het scheppen van glutenvrije
en glutenvolle producten? Weet de verkoper écht wanneer iets glutenvrij is? Vraag bijvoorbeeld naar de saus of kruiden. Rauwe vis is vaak gewoon glutenvrij, maar misschien liggen er in de vitrine ook visproducten die een laagje deeg of marinade hebben.

Vega en vegan:

Vegetarische of vegan opties kunnen ook heel goed glutenvrij op de barbecue. Kijk wel uit met vleesvervangers; soms worden tarwegluten als hoofdingrediënt gebruikt om de substantie van
vlees na te bootsen. En ga er niet automatisch vanuit dat als één product van een bepaald merk glutenvrij is, dat de andere producten van dat merk dat dan automatisch ook zijn. Dit verschilt vaak. Ook hier is het belangrijk om de etiketten van de producten te controleren.

Wat goed als vega optie op de barbecue kan, zijn bijvoorbeeld: maïskolven, pompoen, courgette, aubergine, paprika, tomaat, (zoete) aardappel, paddestoelen of tofu.

Kruiden, sauzen en marinades:

Kruiden:

Kruiden worden vaak gebruikt tijdens het barbecuen, denk aan (gerookte) paprikapoeder, rozemarijn of bbq kruidenmixen. Dan is het natuurlijk belangrijk dat de kruiden glutenvrij zijn. Veel kruidenmengsels zijn namelijk verwerkt in een fabriek waar ook gluten verwerkt worden. Of er worden glutenhoudende ingrediënten aan toegevoegd om te zorgen dat de kruiden beter blijven plakken. Let dus op bij het kopen van kruiden en kruidenmixen.
(Check hier ons favo recept voor een lekkere marinade kruidenmix voor glutenvrij barbecueën.)

Marinades:

Marineren is een kooktechniek waarbij vlees of vis in een saus of kruidenmengsel wordt gelegd en even rust. Hierdoor trekken de smaken en zuren erin wat zorgt voor malsere, smaakvollere vlees of vis. Helaas is kant-en-klare marinades vaak niet glutenvrij door bijvoorbeeld gebruik van tarwe of sojasaus.
Wil je zelf aan de bak? Het is niet ingewikkeld om een glutenvrije marinade te maken. Met minimaal 3 ingrediënten kan je al beginnen: olie/vet (olijfolie, zonnebloemolie), zuur (citroen, azijn, wijn) en een smaakmaker (kruiden, specerijen).

Sauzen:

Een goede barbecuesaus is niet te missen. Kant-en-klare sauzen, bijvoorbeeld bbqsaus of satésaus, zijn vaak niet glutenvrij. In de supermarkt of online zijn gelukkig toch wat glutenvrije sauzen te vinden. Zo zijn bijvoorbeeld de sauzen van Your Organic Nature zeer geschikt voor een barbecue met: cocktailsaus, barbecuesaus, knoflooksaus en honing-mosterdsaus.

Gelukkig is het makkelijk om zelf glutenvrije sauzen te maken.

BBQ'en

Stokbroodje erbij?

Voor veel barbecuers is een stokbroodje erbij een begrip en natuurlijk zijn de meeste stokbroden niet glutenvrij. Ben jij een echte bakker? Of experimenteer je graag in de keuken? Dan kan je een zelfgemaakt stokbrood meenemen! Anders is er veel keus in glutenvrije stokbroodjes. Zo heb je bijvoorbeeld afbakbroodjes van Schär of Proceli, maar je kan ook vers stokbrood van The Welsh Bakestone bestellen.

Vind je stokbrood toch een te groot risico? Probeer dan eens glutenvrije nacho’s, een glutenvrije pastasalade of gepofte aardappelen.

 

Tip van Miss Glutenvrij:
Houd rekening met jezelf, jouw lichaam en jouw grenzen. Durf je de verzorging van glutenvrij eten uit handen te geven of neem je liever zelf je eigen eten mee? Een gezellige avond met wat meer werk is leuker dan een gestreste avond.

Hoe voorkom je kruisbesmetting?

Er zijn verschillende manieren om kruisbesmetting te voorkomen tijdens het barbecueën. Die zijn wel afhankelijk van een aantal factoren. In de tabel hieronder leggen we het uit:

Glutenvrij bbq'en

Dit artikel komt uit ons Miss Glutenvrij Zomermagazine. Bestel hier jouw gratis exemplaar!