Ik maakte glutenvrije maanzaad bolletjes. Ze zijn super zacht, luchtig en heerlijk smaakvol. Ik was verbaasd over het resultaat, zo makkelijk, en zo enorm luchtig. Dit recept wil je maken!

Ik had nog een pak Fiberhusk in de kast staan, ooit van mijn moeder gekregen omdat dit goed zou zijn voor mijn darmen, maar het stond er al aardig lang en maar heel af en toe gebruik ik het. Fiberhusk is niks meer dan psylliumvezels (vlozaad), een glutenvrij natuurlijk goedje dat je stoelgang weer op gang helpt. Ook is het een ideaal middel om (glutenvrije) baksels luchtiger te maken. Ik maakte er maanzaad bolletjes mee en die lukten verrassend goed. Dit is het recept.

Ingrediënten glutenvrije maanzaad bolletjes (6 stuks)

  • 125 gram Philadelphia light
  • 4 eieren M
  • Snuf zout
  • 45 gram Fiberhusk (o.a. Jumbo verkoopt dit)
  • 6 gram bakpoeder (Dr. Oetker)
  • 3 el blauw maanzaad


Kijk hoe luchtig! <3

Werkwijze glutenvrije maanzaad bolletjes

  1. Verwarm de oven voor op  180 graden hetelucht. (200 graden boven en onder kan ook, maar dan zijn de bolletjes iets droger);
  2. Mix roomkaas, 4 eieren en zout ongeveer 2 minuten tot een egale, schuimige massa;
  3. Meng bakpoeder en een deel van de zaadjes eerst even door de Fiberhusk om ervoor te zorgen dat alles zich gelijkmatig verspreidt;
  4. Doe dit goedje dan bij het roomkaas eimengsel en mix alles door elkaar;
  5. Maak zes balletjes en leg op een met bakpapier beklede bakplaat. Bestrooi met het overgebleven maanzaad. Laat 30 minuten rusten;
  6. Bak de broodjes 30 minuten in het midden van de oven.
  7. Laat de broodjes afkoelen op een bakrooster.
  8. Overgebleven broodjes kan je prima invriezen.

Voldoende water drinken

Let op dat je voldoende water drinkt als je veel psylliumvezels neemt. De vezels zetten soms tot wel 40 keer uit in je darmen (vandaar ook de luchtigheid), maar bij onvoldoende vocht kan je verstopt raken.

[amo_member id=”14536″ item-width=”250″ align=”left” item-margin=”20″ full-width=”yes” panel=”right”]