Iedereen kent het wel: je zit op school en je klasgenoten gaan tijdens de pauze of een tussenuur naar de supermarkt om snacks, frikandelbroodjes, croissantjes e.d. op te halen. In het begin ging ik niet mee als ze naar de supermarkt gingen, omdat het soms best confronterend is om al dat lekkers niet zonder zorgen uit de schappen te kunnen halen. Ook komen er vaak veel vragen op je af zoals: “waarom mag jij dit niet eten?” en ik heb niet altijd de energie om deze vragen te beantwoorden.

Glutenvrije snacks maken

Mijn plan

Nu bereid ik mij voor en zorg zelf voor lekkere snacks of tussendoortjes op school. En deze lekkere snacks zijn zeker ook in de supermarkt te vinden! Zoals gezonde tussendoortjes, maar af en toe ook voor de ongezonde trek. Ik ben zelf fan van heerlijke kant en klare fruitsalades of bijvoorbeeld smoothies, maiscrackers, gezonde reep of soms gewoon een lekkere reep chocolade, klein zakje M&M’s of een zak snoep. Mijn vriendinnen houden ook rekening met mijn glutenallergie en kiezen chips, snoep of chocolade die glutenvrij zijn, zodat ik mee kan genieten in de pauzes of in een tussenuur.

Toch neem ik het liefst mijn tussendoortjes van huis mee en kan ik deze de avond van tevoren voorbereiden. Bijvoorbeeld een bakje met verschillende soorten fruit o.a. druiven, appel of meloen. Notenrepen of maiscrackers met verschillende smaken zijn makkelijk mee te nemen en lekker, maar soms ook een lekkere stroopwafel of koekjes. Af en toe bak ik voor de lunch op school in de ochtend al broodjes af en beleg ik de broodjes met kipfilet, komkommer, tomaat en rucola. Zo maak je er toch een feestje van op school!

Energie krijg ik zeker van zelf iets bakken thuis, het kost natuurlijk wel wat tijd maar blijft leuk om te doen. Het scheelt dat mijn moeder en ik graag in de keuken mogen staan en het leuk vinden om een recept uit te proberen. Laatst hebben we bijvoorbeeld ontbijtmuffins met frambozen en blauwe bes gemaakt en deze muffins waren heerlijk! Tip: bak zelf recepten die klein in formaat zijn, zodat ze makkelijk mee te nemen zijn naar school, zoals muffins, koekjes of brownies.

Een extra tip

Zelf heb ik ook een kantine op school en ik denk dat de meeste scholen dit ook hebben. Een handige tip is om aan te geven bij je mentor of coach (aanspreekpersoon op school) dat je een glutenallergie hebt en dat het je fijn en leuk zou lijken om ook te kunnen genieten van glutenvrije tussendoortjes in de kantine. Wie weet liggen er binnenkort glutenvrije snacks in jouw kantine.

Ik ben nieuwsgierig en benieuwd hoe jullie hiermee om gaan! Nog tips voor lekkere pauze snacks?

Dit artikel werd geschreven door: Nora Wolf. Vind haar op instagram voor recepten, food inspiratie en de lekkerste glutenvrije hotspots @glutenvrij_nora.