Even terug schreven we een blog over de -toen nog- net aangekondigde nieuwe maaltijdservice van de Albert Heijn. Op dat moment was er nog niet zo veel duidelijk over de mogelijkheden. Nu de site online is, gaan wij deze maaltijdservice natuurlijk testen. In twee blogs schrijven wij onze ervaring op van het bestellen tot het bezorgen en het proeven. (Lees hier deel 1 over het bestelproces).
Bezorging
Zoals afgesproken stond op donderdag de bezorger voor de deur. Ik had verwacht hier van tevoren een melding over te ontvangen met een tijdsindicatie, maar die had ik niet gekregen. Daardoor was ik wel even verrast. Wellicht verschilt dit per regio en bezorger.
De bezorger gaf mij een papieren tasje met daarin de maaltijden. Ook ontving ik een mapje met wat brochures en documenten. In de brochures stond wat uitleg over hoe het abonnement werkt, wat inspiratie voor herfstmaaltijden en er was zelfs een puzzelboek. In het mapje zat ook een papieren bestelkaart, die je bij je volgende bestelling aan de bezorger mee kan geven.
Over de maaltijden
Eerlijk is eerlijk, de maaltijden in de verpakking zagen er niet héél aantrekkelijk uit. Maar natuurlijk kan je een gerecht niet alleen beoordelen op hoe het eruit ziet, uiteindelijk gaat het om de smaak en kwaliteit.
Dat de verpakking per onderdeel in kleine, losse compartimenten is verdeeld, is erg prettig. Hierdoor kan je makkelijk wisselen als je meer zin hebt in aardappelen dan in rijst. En voor mensen die liever niet hebben dat verschillende soorten eten elkaar raken, is dit ook een goede uitkomst.
Je naam staat op het label aangegeven. Dit maakt de maaltijd persoonlijk en geeft ook het idee dat het speciaal voor jou gemaakt is.
De instructies voor het opwarmen kunnen wellicht wat onduidelijk zijn. De maaltijden kunnen in zowel de magnetron als in de oven opgewarmd worden. Op de verpakking staat: “Gaatjes prikken 5min,700W 30min,120ºC”. Er staat niet specifiek aangegeven wat voor de magnetron geldt en wat voor de oven geldt (alhoewel het logisch is dat de magnetron in Watt wordt aangegeven en de oven in ºC).
De ingrediënten staan duidelijk aangegeven op de bovenkant van de verpakking. Het viel wel op dat er aardig wat E-nummers in de maaltijden zitten. Dit hoeft niet verkeerd te zijn, maar als het synthetische E-nummers zijn, kan dit een reden zijn om af te haken. Wel zijn veel van de E-nummers gewoon bekende ingrediënten, zoals het verdikkingsmiddel xanthaangom (E415).
De Taste Test
De reactie van het Miss Glutenvrij testpanel is te omschrijven in twee woorden: ‘aangenaam verrast‘. De presentatie doet de maaltijden echt tekort. Het beeld wat je krijgt van een gerecht, wordt voor een groot deel al bepaald vóórdat je de eerste hap neemt. En bij de Maaltijd Thuis-maaltijden krijg je een beetje een verkeerd beeld en dat is jammer.
Wij geven de maaltijd namelijk 4 van de 5 sterren, puur gebaseerd op smaak. Op basis van de presentatie zou dit hooguit 3 sterren zijn.
Voor de grote eter is één maaltijd wellicht wat weinig. Dan kan je misschien een voorgerecht, zoals een soep, of een extra bijgerecht, zoals gebakken aardappelen, nemen.
In detail (voor de fijnproevers):
Bieten: De bieten waren goed gesneden en mooi van kleur. De bietensmaak was niet heel intens, maar dit kan verschillen per biet en per oogst. Zelf hadden we er iets meer zout, kruiden (kruidnagel) en citroensap op gedaan.
Aardappelpuree: De puree was vrij stevig, maar de structuur en smaak waren goed.
Rundercurry: Over de curry zijn wij tevreden! Die is zeker lekker. Het zou zomaar voor een huisgemaakt gerecht aangezien kunnen worden. Je kan je date er in ieder geval mee verrassen. 😉 De algehele combinatie met de bieten en aardappelpuree is zeker wel vier sterren waard.
Zalm: De zalm is goed klaargemaakt, er mist wat ons betreft wat zout, peper en citroen. Dat is eigenlijk niet zo erg, aangezien iedereen andere voorkeuren heeft met eten. De een heeft liever meer zout en de ander liever wat pittiger. Of zelfs zoutarm. Dus de vis is goed om zelf op smaak te brengen.
De witte wijnsaus was wat laf en qua substantie bijna puddingachtig. Teveel verdikkingsmiddelen gebruikt bij het klaarmaken?
Boontjes: De boontjes waren aangenaam pittig. Goed klaargemaakt, maar het had iets kruidiger gekund. Er zitten kleine harde stukjes in, waarvan wij vermoeden dat dit citroengras is. Dit staat alleen niet bij de ingrediënten vermeld.
Rijst: De rijst is goed gekookt en goed op smaak, maar wel droog. Dit is wellicht een persoonlijke voorkeur, want wij hebben liever plakkerige rijst. Wel was de rijst gewoon goed gaar.
De Tikka masala met bami goreng is door iemand anders van het team geprobeerd. Ook hier teamlid was dik tevreden. De smaak en substantie waren aangenaam en de maaltijd was lekker pittig; voor herhaling vatbaar.
Alle factoren overwegend raden wij de Maaltijd Thuis service aan. Ons testpanel is te spreken over de smaak en kwaliteit van de maaltijden. En het is super makkelijk op te dienen. We wachten met smart de nieuwe (hopelijk duidelijkere) website af. Wij zien uit naar andere maaltijden om te testen.
Het lijkt erop dat het personeel in de speciale allergiekeuken zorgvuldig te werk gaat, aangezien niemand last heeft gehad van glutengerelateerde klachten.
Als je, naast gluten, nog rekening moet houden met andere allergenen of als je andere specifieke dieetvoorkeuren hebt, is de maaltijdservice minder praktisch. Momenteel kan je niet een glutenvrij én melkvrije maaltijd bestellen of een glutenvrije vegan maaltijd. En ook kunnen er noten, soja en andere allergenen in de maaltijden worden verwerkt. Dit staat wel duidelijk aangegeven.