Foto door: Albert Heijn

Maaltijd Thuis van Albert Heijn (deel 1: Bestellen)

Even terug schreven we een blog over de -toen nog- net aangekondigde nieuwe maaltijdservice van de Albert Heijn. Op dat moment was er nog niet zo veel duidelijk of de mogelijkheden. Nu de site online is, gaan wij natuurlijk deze maaltijdservice testen. In twee blogs schrijven wij onze ervaring op van het bestellen tot het bezorgen en het proeven.

Maaltijd Thuis

Het concept van Maaltijd Thuis bestond eigenlijk al. Twee bedrijven (Food Connect en Eten Met Gemak) hebben met Albert Heijn de handen ineen geslagen en zijn onder een nieuwe naam verder gegaan. Het makkelijke en fijne van dit concept is dat je zelf kan beslissen wat er op je bord komt. En gelukkig houden ze ook rekening met verschillende diëten.

Bestellen

Op de website van Maaltijd Thuis kan je de mogelijkheden bekijken. Momenteel kan je voor €15,- een proefpakket van drie maaltijden uitproberen. Je kan op de site uit 10 gerechten kiezen, waarvan 8 vleesgerechten, 1 visgerecht en 1 vega gerecht.
Ik koos voor het runderlapje, de kipsaté en de vegetarische pasta. Wel was ik benieuwd of deze opties ook daadwerkelijk glutenvrij konden. Dit stond er namelijk niet specifiek bij aangegeven.

Bij de volgende stap kan je dieetwensen doorgeven. De opties zijn: glutenvrij, lactose beperkt, zoutarm, zoutarm & kaliumbeperkt, vegetarisch, gemalen voeding en gesneden vlees.

Maaltijd thuis site
Beeld: Website Maaltijd Thuis

Even bellen

Hierbij speelde meteen de volgende vraag op: wat nou als je gluten- en lactosevrij moet eten? Kan daar ook in gevarieerd worden? En natuurlijk was ik benieuwd of er ook een beetje netjes met kruisbesmetting wordt omgegaan. Dus ik besloot het bedrijf op te bellen; het nummer stond duidelijk op de site aangegeven.
Na ruim 5 minuten in de wacht te hebben gestaan, werden mijn vragen beantwoord door een medewerker. Ze gaf aan dat er geen dubbele dieetwensen kunnen worden doorgegeven. Dus je kan alleen glutenvrij óf lactosevrij bestellen. Dus niet beide opties kiezen. Dat is wel een minpuntje. Maar hoe dat in de praktijk gaat, zal ik binnenkort merken. Misschien kan je wel gewoon een melkvrije maaltijd bestellen met ‘glutenvrij’ als dieetwens.

Gelukkig kon ze me geruststellen bij mijn volgende vraag. Voeding met dieetwensen wordt in een speciale dieetkeuken gemaakt. Die keuken is afgezonderd, dus zo kunnen ze het risico op kruisbesmetting minimaliseren.

Foto door Food Connect

En nu?

Na het invoeren van mijn dieetwensen en mijn gegevens, klikte ik op de knop ‘bestellen‘. Ik verwachtte om op een scherm te komen met betaalinstructies, maar dit was niet het geval. Ik kreeg gelijk de mededeling: ‘Bedankt voor uw bestelling. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om je wensen te bespreken.’ Niet snel daarna ontving ik een mail met een bevestiging.  In die mail stond weer een bericht dat er contact met me zou worden opgenomen om een bezorgafspraak te maken.

Bij de veelgestelde vragen op de website zie ik staan dat de betalingen achteraf via een automatisch incasso geregeld worden.

Twee websites?

Na het bestellen van het proefpakket, was ik wel benieuwd naar de andere opties die er waren. Na wat rondkijken en zoeken op de website vond ik de optie voor de webshop. Toen ik daarop klikte, kwam ik op een andere site terecht. Deze website is nog niet in de stijl van Albert Heijn, maar in de stijl van Food Connect. Een beetje verwarrend dus.

Teruggebeld

Na het weekend (de bestelling was geplaatst op vrijdag) werd ik teruggebeld. Een vriendelijke medewerker stond klaar om alles met mij af te stemmen. Het bezorgmoment was zó afgesproken. Alleen er was een klein probleem: de website werkt nog niet optimaal met de allergenenfilter. Blijkbaar konden alle maaltijden die ik had uitgekozen niet glutenvrij. Ze werden namelijk niet in de speciale dieetkeuken bereidt. Dus moest ik wat anders kiezen. Gelukkig was de jongen aan de andere kant van de lijn heel meedenkend. Hij noemde allemaal opties op waaruit ik kon kiezen. Toen ik aan gaf geen varkensvlees te willen eten, hield hij daar netjes rekening mee met het opnoemen van de mogelijkheden.
Uiteindelijk koos ik voor een rundercurry, een zalmfilet en een kip tikka masala. Het liefst wilde ik ook een vega-optie, maar voor glutenvrij én vega was er maar één optie deze week en die had niet mijn voorkeur.
Iedere week veranderd het menu en zijn er andere opties mogelijk, dus wellicht zijn er de volgende keer ook meer vegetarische keuzes.

Toen ik aangaf dat ik een beetje verward was over de twee verschillende websites, gaf de medewerker aan dat hier inderdaad nog aan gewerkt wordt. Naar verwachting komt er volgende maand een spiksplinternieuwe website, helemaal in AH-stijl, waar ook een goede allergenenfilter op zit. Hier moeten we dus nog een maandje op wachten.

Natuurlijk was ik ook nog benieuwd naar de betaling; hoe is dit geregeld? Bij de bezorging, krijg je de mogelijkheid om gelijk te betalen (bijvoorbeeld met pin). Maar op de nieuwe website komt ook een mogelijkheid om met IDeal te betalen. Vaste klanten hebben de optie om de betaling te regelen met een automatisch incasso.

Review over bestelproces

Met het concept ben ik zelf heel blij. Ik vind dit een ideale optie voor ouderen, mensen die niet kunnen/willen koken of mensen die geen tijd hebben. Het is alleen wel duidelijk dat de website nog in de overgangsfase zit. Het proefpakket bestel je duidelijk bij AH Maaltijd Thuis, maar als je een echt pakket wilt bestellen, kom je ineens op een andere site terecht. Die is nog niet helemaal op het niveau van de Albert Heijn. Maar zoals eerder aangegeven, komt hier volgende maand verandering in. Dus dan is het pas mogelijk om daarover een passende review te geven.

Het telefooncontact was in ieder geval goed geregeld. De medewerkers die ik gesproken heb, waren allebei vriendelijk en behulpzaam. Ze wisten al mijn vragen duidelijk te beantwoorden en ze namen hier ook de tijd voor. Ik ervaarde het totaal niet als een gehaast gesprek wat snel afgesloten moest worden voor de volgende beller.
Dit vergroot mijn enthousiasme en daarom ben ik ook enorm benieuwd naar de maaltijden die binnenkort geleverd gaan worden!

Wat ik wel jammer vind, is de hoeveelheid keuzes; vooral op het gebied van vegetarisch. Nu, met deze oude website, is het nog lastig om te zien welke keuzes je hebt. Om even snel te kiezen aan de telefoon, vind ik vrij lastig. Ik hoop dat er in het vervolg meer (vega) mogelijkheden zijn en dat hier op de vernieuwde site makkelijk voor gekozen kan worden. Over vegan opties heb ik (nog) niks gehoord. Hopelijk zijn (of komen) die er ook in combinatie met glutenvrij.

Review over bezorging + proeven

Binnenkort neem ik de maaltijd van Maaltijd Thuis in ontvangst. Dan zal ik uiteraard een uitgebreide review schrijven over de bezorging en de kwaliteit van het eten.

Als de blog online is, verschijnt hier de link.

MGV AD Genius
Glutenvrije diepvries
Find Me Gluten Free

Heb jij Maaltijd Thuis al geprobeerd? Laat ons je ervaringen weten in de reacties.

Of heb jij dé gouden glutenvrije tip? Laat het ons weten in de reacties.