Vandaag gaan we ontbijten zonder gluten. Glutenvrije ontbijt-inspiratie kunnen we allemaal wel eens gebruiken.

Glutenvrij brood is steeds beter verkrijgbaar en ook qua smaak en structuur gaat het zeker de goede kant op. Maar sommige mensen kunnen er maar niet aan wennen. Gelukkig zijn er ook een heleboel recepten zonder glutenvrij brood. En met een paar tips is dat glutenvrije brood trouwens ook gewoon heel erg lekker. Nieuwsgierig?

ontbijten zonder gluten

TIP: Bewaar deze blog onder je bladwijzers en kies voor elke dag van de week iets anders uit.

Hier gaan we dan. Heel veel ontbijtjes. Stuk voor stuk zonder gluten.

havermout

1. Havermout

Deze zag je waarschijnlijk al aankomen. Havermout (met glutenvrij keurmerk) is het ideale glutenvrije ontbijt. Havermout levert net als brood koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines en mineralen. Het enige dat je ten opzichte van brood nog mist is jodium. Gelukkig kun je dat oplossen met een beetje gejodeerd zout. En laat het toevallig ook nog heel erg lekker zijn om nét dat snufje zout aan je havermoutpap (of andere broodvervangers) toe te voegen.

2. Granola

Nog zo’n favoriet hier is granola. Zie het als het gezondere broertje van muesli. Helaas is niet alle granola per definitie glutenvrij, zo zitten er soms tarwevlokken in. Dus check de verpakking goed! Granola maak je overigens ook gemakkelijk zelf. Erg lekker en voordelig. Ik zeg doen!

3. Yoghurt

Dit is een inkoppertje, want waar moet je anders die granola bij opeten. Maar ook met yoghurt kun je uitpakken. Wat dacht je van het combineren van yoghurt met warm fruit? Of kies voor kokosyoghurt en voeg ’s avonds al wat havermoutvlokken toe. Zet het een nachtje in de koelkast en je hebt overnight oats! Dan doe je er nog een banaantje bij, misschien wat honing, en klaar!

4. Salades

Op een warme zomerochtend ontbijt ik graag met een bak groente. Geef mij maar een lekkere bak sla met een gebakken eitje erop! Soms heb ik nog wat kliekjes van de avond ervoor. Wat rijst of quinoa doet het goed onder de sla.

5. Toast

Geroosterd is dat glutenvrije brood altijd beter. Het is minder droog, beter op smaak, en een kleine beetje warm. Yum! Maar wat doe je op je toast? Hieronder vind je een paar van onze favoriete toppings.

6. Pannenkoeken

Pannenkoeken zijn het ideale ontbijt als je jezelf lekker wilt verwennen. En bij glutenvrije pannenkoeken mis je de gluten helemaal niet! Ze smaken nog net zo lekker, als het niet beter is. Onze tip: bak een hele lading op zondagmiddag. Luchtdicht verpakken in de koelkast bewaren. Even oppiepen en klaar is je super ontbijtje.

7. Glutenvrije ontbijtkoek

Dit is niet het meest gezonde ontbijt want ontbijtkoek heeft meestal heel veel suiker. Maar als je hem zelf bakt heb je dat natuurlijk zelf in de hand. Vooral voor moeilijke ontbijters is ontbijtkoek een goede oplossing. En het is natuurlijk heerlijk met roomboter!

8. Tosti’s

In het weekend, nadat we lekker hebben uitgeslapen, maken wij vaak tosti’s. Meestal zijn we zo laat dat ontbijt en lunch een beetje in elkaar overlopen. Je kent ’t wel. Tijd voor glutenvrije tosti’s!

9. Muffins

“Muffins?” hoor ik je denken. Waarom niet? Als je maar voorzichtig bent met de hoeveelheid suiker en zorgt voor wat extra vezels. Dat kan met lijnzaad, havermout of bijvoorbeeld met appel en noten. Een glutenvrij dieet is al lastig genoeg dus waarom geen muffins als ontbijtje?

10. Warme broodjes

Glutenvrije broodjes bak je ook prima zelf. Sommige recepten vergen wel wat meer werk om tot een lekker eindresultaat te komen. Hieronder delen we een paar recepten die verrassend eenvoudig te maken zijn. Deze zijn absoluut het proberen waard!

Wat is jouw favoriete glutenvrije ontbijtje? Heb je een recept dat je graag met ons wilt delen? Mail het recept inclusief je foto’s naar redactie@missglutenvrij.nl Koken