Granola eet ik het liefst met Griekse yoghurt, heerlijk als ontbijt. In Amerika is deze crunchy muesli razend populair. De granola die ik maakte is natuurlijk glutenvrij, super makkelijk en snel te maken en ook nog eens érg lekker.

Al heel lang wilde ik een keer granola maken, een soort geroosterde muesli uit de oven.  Ik ben dol op de granola van Bakery on Main, maar vind de zakken best prijzig. Dat moet goedkoper kunnen, dus ging ik zelf aan de slag.

Ingrediënten (voor zo’n 5 porties)

  • 100 gram ongezouten noten melange
  • 50 gram glutenvrije havervlokken
  • 1 koffielepel kaneel
  • 1 eetlepel kokosolie (te koop bij de Toko)
  • 4 eetlepels ahornsiroop
  • Handje cranberry’s (eventueel, dit kun je weglaten of vervangen door iets anders)

Bij supermarkt Aldi kocht ik een zak ongezouten noten. Hierin zitten amandelen, hazelnoten, walnoten en paranoten. De perfecte basis voor granola. Ik gebruikte havervlokken van Lieke is Vrij, die had ik nog in huis. Je kunt allerlei zoete siropen gebruiken voor granola, zoals honing of maple syrup, maar ik koos voor ahornsiroop. Hier maak ik ook mijn geliefde flapjacks mee.

 

Werkwijze glutenvrije granola

  1. Verwarm de oven voor op 170 graden en bedek een bakplaat met bakpapier.
  2. Doe de noten, havervlokken en kaneel samen in een kom.
  3. Zet een pannetje op het vuur en doe hierin de kokosolie, wacht tot die gesmolten is en roer dan de ahornsiroop erdoor.
  4. Giet het mengsel door het notenmengsel en roer goed tot alles bedekt is.
  5. Leg het mengsel verspreid op de bakplaat en zet voor zo’n 10 minuten in de oven.
  6. Laat de granola afkoelen en doe hierbij de cranberry’s.

Je kunt de granola het beste bewaren in een afgesloten (weck)potje.

Heb jij wel eens zelf muesli of granola gemaakt en hoe doe je dat?