Tonijnsalade

Een tonijnsalade als lunch: als ik mijn glutenvrije brood even zat ben, en ook geen zin heb ik een rijstwafel of cracker maak ik het liefst een salade. Afgelopen week at ik daarom deze salade met tonijn.

Een salade is vrij makkelijk om te maken. Je gooit wat (verse) ingrediënten bij elkaar met eventueel een sausje en tada, daar is je salade. Soms heb ik ineens heel veel zin in sla. Deze groente vult namelijk goed en je kunt er eindeloos mee variëren.

Ingrediënten tonijnsalade

  • Veldsla of rucola
  • Tonijn in water uit blik
  • Glutenvrije mayonaise, of spice it up met Wasabi-mayonaise 
  • Gesneden uitje
  • Scheutje olijfolie Extra Vierge
  • Tomaat
  • Zout en peper

Werkwijze

Neem een grote schaal voor één persoon en doe daarin de sla. Pak ook een wat kleiner schaaltje en doe daarin de tonijn en een half gesnipperd uitje. Voeg drie eetlepels mayonaise en een scheutje olijfolie toe met wat zout en peper. Goed roeren en even proeven of het goed op smaak is.

Leg het tonijnmengsel in het midden op de sla. Leg vervolgens daaromheen wat stukje gesneden tomaat en klaar is je salade. Tonijn vult goed en is erg gezond. Het bevat veel eiwitten en mineralen. Deze salade vind ik dan ook een prima lunch. Je kunt de tonijn eventueel vervangen door zalm. Ook lekker!

Variaties

Verder kan je het zo luxe maken als je wilt door middel van extra toppings. Bijvoorbeeld met balsamicoazijn, geroosterde sesamzaadjes, verse dille of peterselie. Wat het ook goed doet, is een zeewiertopping. Verkruimel dit boven op de salade voor een zilte touch aan je salade.

Trouwens, zo een salade doet het ook heerlijk op een glutenvrije wrap! Hier vind je het recept. Dit is bijvoorbeeld handig voor als je wat salade over hebt en je het als meeneem-lunch wilt. Geen bestek nodig en genieten gegarandeerd.

Eet smakelijk.


Meer lunch inspiratie? Probeer eens deze  frisse salade met gekarameliseerde geitenkaas.