Search

7 manieren om je ontbijt te upgraden

Een goed begin is het halve werk. Dat wist je natuurlijk al. Daarom dat een ontbijt ook zo belangrijk is. Door aan het begin van de dag al goede voedingsstoffen binnen te krijgen, heb je de hele dag een voorsprong.
Wist je dat je heel makkelijk je standaard ontbijt kan upgraden? Dit kan je doen door supergezonde toppings in te zetten. Doe ze over je pap, (plantaardige) yoghurt, smoothiebowl of desnoods tussen je boterham pindakaas 🙂
Hier is een lijst met zeven toppings die je niet alleen je ontbijt kunnen verrijken, maar ook je glutenvrije leven.

 

CHIAZAAD

Chiazaad is tegenwoordig niet meer zo exotisch. Je kan het eigenlijk overal kopen. Het zijn kleine zwarte zaadjes die veel gezonde Omega 3, vezels en eiwitten bevatten. Daarom is dit zaad geliefd onder sporters. Het heeft de eigenschap veel vocht op te nemen; tot wel tien keer zijn eigen gewicht! Het is daarom goed om chiazaad van tevoren al even te wellen. Het wordt dan een beetje puddingachtig. Je kan het mengen met water, (plantaardige) melk of yoghurt, smoothies en meer. Dit kan je de avond van tevoren al doen en in de koelkast zetten om de volgende ochtend te eten.

HENNEPZAAD

Hennepzaad is misschien nog wat onbekender in gebruik. Het zijn kleine, platte zaadjes en ze zijn lichtgroen. Net als chiazaad, is hennepzaad ook rijk aan gezonde vetten en eiwitten. Ook bevat het veel ijzer. Hierom is het zeer geschikt in een vega(n) dieet. Het is een echte superfood. De smaak is iets nootachtig, maar wel te combineren met zowel zoet als hartig. Je kan het gebruiken als topping over je ontbijt, maar ook over een salade of soep.

hennepzaad toppings

LIJNZAAD

Het kan lastig zijn om aan je dagelijkse vezels te komen als je glutenvrij eet, omdat veel bronnen van vezels uit je dieet zijn geschrapt. Lijnzaad is een veelvoorkomend ingrediënt in glutenvrije brood- en bakmixen om deze reden. Je kan lijnzaad als zaadjes over je ontbijt strooien, of kies voor gebroken lijnzaad. Ook kun je lijnzaadolie gebruiken. Een zeer gezonde olie, rijk aan omega 3. Hoewel de zaadjes zelf weinig smaak bevatten, is de olie wat nootachtig.

BAOBABPOEDER

Ken je deze al? De Baobab is een boom die zeer oud kan worden. Het poeder wordt gemaakt van het gedroogde en vervolgens gemalen vruchtvlees. Het smaakt een beetje citrusachtig. Maar behalve dat het qua smaak een toevoeging aan je ontbijt kan zijn, is het ook heel gezond! Het is een echte vezelbom! Het bevat namelijk bijna 50 gram vezels per 100 gram! Baobabpoeder is wat ons betreft nog ondergewaardeerd en we hopen dat dit in de toekomst meer bekendheid krijgt!

AMANDELMEEL

Als je even een dag geen inspiratie voor spannende toppings hebt, kan je ook gewoon amandelmeel aan je ontbijtje toevoegen. Dit wordt natuurlijk veel gebruikt om te bakken, maar het is puur gemalen amandel; heel gezond en het geeft lang een verzadigd gevoel. Amandel past perfect qua smaak in een ontbijt met banaan. Die twee combineren heerlijk.

MOERBEIEN

Moerbeien zijn niet per se de mooiste vruchten om te zien, maar zo lekker! Het verrijkt echt je ontbijt. Moerbeien kun je vrijwel alleen gedroogd kopen in de reguliere supermarkt. Dan zijn ze zacht en knapperig tegelijk. Er wordt ook jam van gemaakt en zelfs wijn. Qua uiterlijk lijkt de moerbei een beetje op een braam. Mocht je geïnteresseerd zijn in verse moerbeien, dan kan je overwegen om een moerbeiboompje in je tuin te planten!

moerbeien

GEPOFTE GIERST

Gierst is een glutenvrije graansoort. Er zijn ontbijtgranen waar een mix met gepofte gierst in is verwerkt. Het geeft een crunchy touch aan je ontbijtje én het zorgt voor meer variatie in je granen! Er zijn zoveel glutenvrije granen! In Nederland gebruiken we alternatieve granen, zoals gierst, nog maar weinig en dat is jammer.

Deze lijst bevat maar zeven opties voor ontbijt toppings, maar het had natuurlijk veel langer kunnen zijn. Gebruik jij ook een superfood of vezelrijk extra ingrediënt bij je ontbijt? Laat het ons weten in de comments of mail dit naar redactie@missglutenvrij.nl

Ontbijtinspiratie is altijd fijn. Zo maak je de ochtenden iets om naar uit te kijken. Lees hier wel 4o suggesties voor ontbijten  zonder gluten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *