maaltijden zonder brood

Eén van de onhandige nadelen van glutenvrij eten is dat je geen brood (met gluten) mag eten. Je kan dus niet ‘even snel’ een boterhammetje smeren. Daarnaast moet je natuurlijk iets verzinnen om het gebrek aan brood mee op te vangen. Gelukkig hebben wij hier een lijst met heerlijke en (meestal) eenvoudige maaltijden zonder brood. Eet smakelijk!

Ontbijt

Brood is bij het ontbijt nog het makkelijkst te weg te denken, er zijn namelijk meer dan genoeg alternatieven om mee te ontbijten.

  • Havermout: Havermout is erg makkelijk om te maken en het is daarbij ook nog eens heel lekker. Je kunt het makkelijk aanpassen aan je eigen wensen en smaak! Havermout is lekker met fruit erdoor en  als je wat minder gezond wilt doen kan je natuurlijk ook hagelslag, honing, stroop (Maple syrup!) of anders lekkers erdoorheen roeren.
  • Yoghurt: Als je een lekkere yoghurt wilt maken is het handig om dingen toe te voegen bij je muesli/granola zoals fruit, siroop of wat je maar kunt bedenken voor een lekkere variatie.
  • Cornflakes: Cornflakes zijn een ideaal ontbijt in plaats van brood. Het is misschien simpel, maar wel heel snel en lekker.
  • Muesli: Net als cornflakes is muesli ook een heerlijk en snel alternatief voor brood bij het ontbijt. Het is lekker met yoghurt of melk. Muesli is ook heerlijk met toegevoegde noten voor wat extra smaak en ‘gewicht’.
  • Warm eten: Het voelt misschien een beetje raar om warm te eten in de ochtend, maar het kan heel fijn zijn. Het enige wat je hoeft te doen is te veel koken voor het avondeten en dan de rest in de koelkast stoppen voor de volgende ochtend. Vooral rijst is hiervoor erg geschikt.

Lunch

Misschien ben je aan het werk en heb je niet veel tijd. Misschien heb je niet zo’n honger rond lunchtijd. Of je bent net als ik en wil je gewoon snel iets in elkaar draaien. Daarom hier wat snelle en lekkere maaltijd-ideeën voor de lunch:

  • Soep: Soep is geweldig omdat je er elke keer wel iets nieuws van kan maken door de ingrediënten te veranderen en te mixen en matchen.
  • Salade: Met maaltijdsalades kun je eenvoudig en lekker wat variatie aanbrengen in je dieet. Je kunt je salade opfrissen met bijvoorbeeld zaadjes, pijnboompitten of noten. Ook is het erg lekker om aardappelstukjes te bakken en die toe te voegen.
  • Pannenkoeken: Pannenkoeken zijn natuurlijk altijd heerlijk. Je kan ze op de traditionele manier maken, maar er zijn ook veel variaties te vinden voor een snelle pannenkoek, zoals de pannenkoek van ei en banaan. Dat is lekker en best wel gezond!
  • Warm eten: Je kan het eten van de avond ervoor natuurlijk ook voor de lunch bewaren. Dan eet je ’s ochtends een lekker kommetje yoghurt en warm je ’s middags je eten van de vorige dag op.

Avondeten

In de meeste gerechten die worden gegeten bij het avondeten zitten geen gluten (behalve misschien als toevoeging). Als er toch wel gluten in zitten zijn ze meestal makkelijk te vervangen door iets anders en heeft het niet veel impact op de smaak, dus dat is altijd fijn! Hieronder een paar beruchte glutenrijke gerechten die je ook glutenvrij kunt maken.

  • Bami: Bami is helaas één groot bord met gluten. Als je coeliakie hebt is dat natuurlijk niet te doen. Gelukkig is het makkelijk om bami te maken met rijstnoedels en dat is soms zelfs lekkerder dan met de gebruikelijke noedels!
  • Maaltijdsoep: Veel mensen eten croutons, pasta of brood in de maaltijdsoep. Je kunt gelukkig op veel plekken pasta gemaakt van maïs kopen en croutons zijn vaak ook glutenvrij te krijgen. Brood is eigenlijk een no-go maar er is ook glutenvrij brood te koop en in de soep smaakt dit nagenoeg hetzelfde!
  • Gepaneerde gerechten: Als je gerechten wilt paneren is het handig om te weten hoe je het brood kunt vervangen dat wordt gebruikt voor de paneermeel-kruimels. Je kunt je eigen paneermeel maken met bijvoorbeeld cornflakes, maar je kunt ook glutenvrij paneermeel kopen zoals bijvoorbeeld polenta.

Wat zijn jullie maaltijden zonder brood??

Bekijk hier 18 ontbijttips zonder brood.