Je had het waarschijnlijk al ergens voorbij zien komen want het is groot nieuws! De Subway is eindelijk overstag en heeft sinds kort glutenvrije broodjes op de kaart staan. Miss Glutenvrij was natuurlijk érg benieuwd of de broodjes en bereidingswijze ook geschikt zijn voor coeliakie patiënten.
Glutenvrij brood bij Subway?
Sinds kort kunnen gasten bij Subway restaurants in Nederland kiezen voor glutenvrij brood. Deze nieuwe broodsoort is gemaakt in een glutenvrije omgeving, voorgesneden en individueel verpakt. De broodjes zijn nog in de verpakking dus 100% glutenvrij. Maar…
Subway kan een 100 procent glutenvrije Sub helaas niet garanderen
Gasten moeten er rekening mee houden dat andere menu-items in het restaurant wél gluten bevatten. Subway kan een 100 procent glutenvrije Sub helaas niet garanderen.
Werknemers zijn niet speciaal opgeleid en hebben geen speciale kennis m.b.t. kruisbesmetting of glutenoverdracht. Er worden geen schone materialen, werkbladen of nieuw te openen beleg gebruikt waardoor de kans op gluten overdracht erg groot is. Subway noemt de broodjes ondanks de glutenvrije ingrediënten daarom netjes gluten-arm zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.
Durf te vragen!
Je kunt natuurlijk wel altijd vriendelijk vragen of de werknemer voor u speciale maatregelen wil treffen. Vooral als het niet zo druk is zal dit zeker geen probleem zijn. Wees je er wel van bewust dat er nog steeds kans is op gluten overdracht en dat je altijd zelf het risico neemt.
We hebben wel gehoord dat de broodjes ontzettend lekker zijn dus we gaan het zelf toch een keertje proberen. Wel gaan we dan alleen als het een keertje niet zo druk is en we dus kunnen vragen of de werknemer schone spullen kan pakken. En jij? Zou jij het aandurven?
Sluit mij bovengenoemde dingen aan. Nee heb, ja kun je krijgen.
Ja dat doe ik altijd. Voor mij is de reactie van de medewerker belangrijk. Als ze vragen “dan mag u ook geen melk?” Is het voor mij soms al genoeg. Maar mijn kruistocht blijft bestaan en leg ik uit waarom dat is. Zelfs de meisjes in de supermarkt van AH weten van mijn ‘probleem’.
Zeker doen! Het is een heel lekker broodje. Aanrecht en oven werden schoongemaakt en alles werd uit nieuwe bakken gepakt. Medewerker heeft zelfs 8x nieuwe handschoenen aangetrokken om er zeker van te zijn dat er geen kruisbesmetting zou zijn. Bij de Subway waar ik ben geweest wisten ze er veel van en hebben ze echt hun best voor me gedaan! Ik kon het eerst niet geloven, maar heb nergens last van gehad. Terwijl ik normaal al bij het minste of geringste last er van krijg.
Ik zou het wel aandurven. Ik heb er een aantal keren een salade gegeten. Na uitleg waarom was het personeel in alle twee de vestigingen bereidt schone handschoenen aan te doen, en nieuwe verpakkingen te open.
Heel anders dan die ene chagrijnige mevrouw bij de kios die met haar blote handen de croissants in een zakje deed en beledigd was toen ik zei dat ik liever had dat haar collega mij koffie maakte.
Bij ons in Deventer werd er speciaal een andere medewerkster geroepen om het broodje klaar te maken kon iets langer duren omdat ze de boel eerst gingen ontsmetten. Ik was zeer tevreden en ze vroegen of ik feedback wil geven.
Hoi Lonneke,
Wat goed om te horen. Heel fijn wanneer ze het zo serieus oppakken. Top!