Ontbijt Recepten

Ontbijten zonder gluten. 40 x glutenvrije ontbijt inspiratie

ontbijten zonder gluten

Vandaag gaan we ontbijten zonder gluten. Wat glutenvrije ontbijt inspiratie kunnen we allemaal wel eens gebruiken.

Glutenvrij brood is steeds beter verkrijgbaar en ook qua smaak en structuur gaat het zeker de goede kant op. Maar sommige mensen kunnen er maar niet aan wennen. gelukkig zijn er ook zeker een heleboel recepten zonder glutenvrij brood. En met een paar tips is dat glutenvrije brood trouwens ook gewoon heel erg lekker. Nieuwsgierig?

TIP: Bewaar deze blog onder je bladwijzers en kies voor elke dag van de week iets anders uit.

Hier gaan we dan. Heel veel ontbijtjes. Stuk voor stuk zonder gluten.

havermout

1. Havermout

Die zag je waarschijnlijk al aankomen. Havermout (met glutenvrij keurmerk) is het ideale ontbijtje. Havermout levert net als brood koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines en mineralen. Enige verschil is jodium, dat voegen ze alleen toe aan brood. Gelukkig kun je dat oplossen met een beetje gejodeerd zout. En laat het toevallig ook nog heel erg lekker zijn om nét dat snufje zout aan je havermoutpap (of andere broodvervangers) toe te voegen.

2. Granola

Nog zo’n favoriet hier is de granola. Zie het als het gezondere broertje van muesli. Helaas is niet alle granola per definitie glutenvrij, zo zitten er soms tarwevlokken in. Maar granola maak je ook gemakkelijk zelf. Erg lekker en voordelig. Ik zeg doen!

3. Yoghurt

Een inkoppertje want waar moet je anders die granola bij opeten. Maar ook met yoghurt kun je uitpakken. Wat dacht je van warm fruit? Of kies voor kokosyoghurt en voeg ‘s avonds al wat havermoutvlokken toe, in de koelkast en je hebt overnight oats. Nog een banaantje erbij, misschien wat honing en klaar!

4. Salades

Misschien niet als het koud is buiten maar in de zomer ontbijt ik graag met een bak groente hoor. Geef mij maar een lekkere bak sla, gebakken eitje erop en klaar! Soms heb ik nog wat kliekjes van de avond ervoor. Wat rijst of quinoa doet het goed onder de sla.

5. Toast

Geroosterd is dat glutenvrije brood altijd beter. Het is minder droog, beter op smaak en een kleine beetje warm. Yum! Maar wat doe je op je toast? Hieronder een paar van onze favoriete toppings.

6. Pannenkoeken

Misschien is dit het allerbeste ontbijt net na de diagnose. Om de pijn ene beetje te verzachten en jezelf een beetje te verwennen. Want bij glutenvrije pannenkoeken zijn die gluten echt geen gemis. Ze smaken nog net zo lekker, als het niet beter is. Onze tip: bak een hele lading op zondagmiddag. Luchtdicht verpakken in de koelkast bewaren. Even oppiepen en klaar is je super ontbijtje.

7. Glutenvrije ontbijtkoek

Niet het meest gezonde ontbijt want ontbijtkoek heeft meestal heel veel suiker. Maar als je hem zelf bakt heb je dat natuurlijk zelf in de hand. Vooral voor moeilijke ontbijters is de ontbijtkoek een handig recept. Lekker met roomboter!

8. Tosti’s

De tosti maken wij vaak in het weekend. Als we net wat later opstaan dan normaal. Misschien zo laat dat ontbijt en lunchen een beetje in elkaar overloopt. Je kent ‘t wel. Tijd voor glutenvrije tosti’s!

9. Muffins

Muffins? hoor ik je denken. Waarom niet? Als je maar voorzichtig bent met de hoeveelheid suiker en zorgt voor wat extra vezels. dat kan met lijnzaad, havermout of bijvoorbeeld met appel en noten. Een glutenvrij dieet is al lastig genoeg dus waarom geen muffins als ontbijtje?

10. Warme broodjes

Glutenvrije broodjes bak je ook prima zelf. Sommige recepten vergen wel wat meer werk om tot een lekker eindresultaat te komen maar hieronder delen we een paar recepten die verrassend eenvoudig te maken zijn. Misschien toch eens proberen?

Wat is jouw favoriete glutenvrije ontbijtje? Heb je een recept dat je graag met ons wilt delen? Mail het recept inclusief je foto’s naar redactie@missglutenvrij.nl

KokenKoken

1 comment Add New Comment

Leave a Reply